2 Ekim 2013 Çarşamba

AIS Nedir? Kimlere, Ne Zaman Zorunlu Oluyor?






AIS Nedir? Kimlere, Ne Zaman Zorunlu Oluyor?Bugünlerde özellikle küçük ticari teknelerde bir AIS telaşı yaşanmakta. Zorunlu hale gelen bu cihaz çoğu kişi için bilinmezlerle dolu.






AIS Klas B Nedir, Nasıl Çalışır?İngilizce Automatic Identification System kelimelerinin kısaltmışı olan AIS’in kelime anlamı, Otomatik Tanımlama Sistemi’dir. Temel olarak denizde seyir emniyetini ve güvenliğini artırır.

Basit olarak, karşıdaki geminin kimliğini belirten cihaz olarak nitelendirebiliriz. Diğer gemiler bu bilgileri görebileceği gibi, sahil istasyonları da bu bilgilere otomatik olarak ulaşabilir. Yani ana amaç, kimlik bilgisi. Bunun yanında tehlike sinyali, alarm gönderip alabilme özelliği, son 48 saatlik zaman, hız, pozisyon bilgilerini saklayabilme, son 15 günlük alarmları saklayabilme, kaza, yangın, sağlık problemlerinde bilgilendirme mesajları atabilme gibi ekstra özellikleri mevcut.AIS cihazı ana hatlarıyla GPS ve VHF ünitelerinden oluşur. GPS anteni aracılığıyla aldığı konum bilgisini yine kıyı istasyonları ve VHF anteni aracılığıyla yayımlayarak haberleşir. VHF anteni ile kıyı istasyonlarından denizciler için yayımlanan duyuruları alır. Ayrıca, her montaj sırasında cihaza girilmiş olan geminin çağrı işareti, eni, boyu, MMSI kimlik numarası, IMO numarası ve mevkiisi sahil istasyonları ve gemilerle paylaşılır.Ayrıca, Denizcilik Müsteşarlığı’nın ek talebi olan kart okuyucu özelliğine de sahip. Bu özellik ÖTV’siz yakıt kullanan tekneler için tasarlanmış. Bu kart ÖTV’siz defter yerine geçecek olup teknelerin aldığı yakıtın miktarını, nereden, ne zaman alındığını, teknenin bu yakıtı ne kadar sürede tüketeceği gibi bilgileri sınıflandırmak için kullanılacak.Geçen yıllarda IMO SOLAS kurallarına uygun Klas A modelleri tüm ticari teknelerde zorunlu oldu ve monte edildi. Ancak, şu anda başta kart okuyucu olmak üzere Denizcilik Müsteşarlığı’nın belirlediği ekstra teknik özellikler nedeniyle ithal Klas B AIS ürünleri pazarda yerini alamamakta. Cihazı bulundurmak zorunda olan tekneler, ilgili tarihlerde yerli üretim ve Denizcilik Müsteşarlığı onaylı cihazları satın almak zorundalar. Şu ana kadar 1 yerli marka bu onayı almış olup 2. cihaz onay safhasındadır. Üreticiye gore önümüzdeki 1-2 hafta içinde onay alınacaktır. Onay alınır alınmaz Alestavira online alışveriş sitesinde de yerini alacaktır.Hangi Tekneler AIS Klas B Satın Almak Zorunda?11 Eylül 2007 tarihli ve 26640 sayılı Resmi Gazete’de yayınlandığı şekliyle;Madde 6 – (1) Aşağıdaki gemiler 1 Ocak 2008 tarihinden (bu tarih daha sonra 1 Temmuz 2008’e ertelendi) itibaren AIS Klas B CS cihazı ile donatılacaktır.a) SOLAS kapsamına giren, uluslararası sefer yapmayan 500 GT veya üzeri tüm yük gemileri,b) İstanbul ve Çanakkale Boğazları ile Marmara Denizi’nde;1) Düzenli sefer yapan 12 ve üzeri yolcu taşıyan tüm yolcu gemileri (SOLAS kapsamına giren ve uluslararası sefer yapmayan tüm yolcu gemileri dahil),2) Askeri gemiler hariç, arama kurtarma faaliyeti yürüten gemiler,3) Ticari yatlar, kılavuz, römorkör, acente ve gemilere hizmet veren tüm ticari gemiler,4) Tehlikeli yük taşıyan gemiler.(2) Aşağıdaki gemiler 2008 yılı içerisindeki ilk belgelendirilmelerinde AIS Klas-B CS cihazı ile donatılmış olacaklardır.a) Özel tekneler ve ardışık liman seferi yapan balıkçı gemileri hariç, boyu ve cinsine bakılmaksızın liman sefer bölgesini aşarak sefer yapan tüm gemiler,b) Askeri gemiler hariç arama kurtarma faaliyeti yürüten gemiler,c) Kılavuz, römorkör, acente ve gemilere hizmet veren tüm ticari gemiler,ç) Tehlikeli yük taşıyan tüm gemiler,(3) Aşağıdaki gemiler 2009 yılı içerisindeki ilk belgelendirilmelerinde AIS Klas-B CS cihazı ile donatılmış olacaklardır.a) Liman seferi ve/veya ardışık liman seferi yapan tam boyu 15 metre ve üzeri tüm balıkçı gemileri,b) Liman seferi yapan tam boyu 10 metre ve üzeri ticari yatlar,c) Tam boyu 10 metre ve üzeri olan ve yat işletme belgesi alarak faaliyette bulunan yabancı bayraklı yatlar,ç) Köyceğiz Gölü, Dalyan Kanalı’nda çalışan gemiler ile denizde çalışan açık güverteli sandal tipi yolcu motorları hariç olmak üzere, liman seferi yapan ve 12’den fazla yolcu taşıyan tüm yolcu gemileri.Ticari olmayan, şahsa ait teknelerde şimdilik bir zorunluluk yok. Ancak ticari bir tekneniz varsa, bu tarihleri unutmamanızı ve piyasadaki markaları ayrıntılarıyla inceleyerek seçim yapmanızı öneririz.
.alıntıdır:

0 yorum :

Yorum Gönder

ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.

 photo gezenoltabalk_zps6mclks9e.gif
Gezen Olta Balık © 2013 Supported by Best Blogger Templates and Premium Blog Templates - Web Design