
ELEKTİRİKLİ DERİN SU ÇIKRIK YAPIMI
Bulunduğum bölge itibari ile kıyı balıkcılığındaki gerileme bizleri yeni arayışlara itmişdir, bu nedenlede altarnatif olarak derin su balık avcılığı ile tanışmış olduk(2008), ilk dönemler yaptığımız avlar150-230 mt civarlarında manuel el çıkrıklarla başlamışdı, zaman içerisinde 300 - 550 mt aralığında va yapmaya başladık ama bu mt av yapmak epeyce yıpratıcı olmaya başlamışdır, bu nedenle ELEKTİRİKLİ DERİN SU ÇIKRIKLARI arayışları başlamışdı. ilk modeller şarzlı el matkaplarından,otocam sileceği motorlarından çeşitlerde bir çok makina denenmişdir; istenen randıman bir türlü bulunamamışıdır.ELEKTİRİKLİ DERİN SU ÇIKRIKLARINDA İSTENEN RANDIMAN NE OLMALI?
1- Güçlü olacak.
2- Az enerji harcayacak, 50-60 d/dk çalışacak.
3-Hafif olacak, demonte olacak.
4-Kullanım tefaruatı az olacak.
Size anlatacağım makina kendi kullandığım makinadır.
2009 yılında taşınamak zorunda kalan özkan arkadaşım; ankarada ELEKTİRİKLİ DERİN SU ÇIKRI'ğı yaptırmışdı, gittiği yerdede derin su olmadığından makinayı bana satmışdı. makinanın değişime uğramadan önceki çalışma şeklini videodan izleyiniz.drn su çıkrık cumhur | izlesene.com
Makinanın özelliklerini ve değişime uğradığı yerlerini yenisi ne olduğunu detayları ile resimli anlatmaya çalışacağım.
Bu tür nakinaların en büyük özellikleri güçlü olmalarıdır.
motor teknik özellikleri.
1. firma
Benim motoru aldığım firma; 2. el motorlar mevcut fiatıda uygun.
Rahmi FİLİZ arkadaşla irtibat kurun.
![]() | |||
![]() | ![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | ![]() | |
Elektrikli araç yapımında ihtiyaç duyduğunuz motor lar için bizi arayabilirsiniz. Muhtelif ihtiyaçlar için redüktürlü , redüktorsüz değişik güçlerde dc motor larımız vardır. Özellikle akülü araba yapımında kullanılan yukarıda resimde görülen 24 voltta 3600 d/d lık DC motor ve 1/15 redüksiyon ile dakikada 200 devir çıkış veren 200 Watt lık bir DC motor mevcuttur. Bu DC motor 24 Voltta 10 ampere kadar çalışmaktadır. Ayrıca 130 YTL lik avantajlı bir fiyata sahiptir. DC24-10 DC sürücü modelimiz ile birlikte 200 YTL ye DC motor ve DC sürücü ihtiyaçlarınız için uygundur.
DC motor lar aynı güç ve çalışma voltajı ile anılan 3 değişik çalışma rejiminde imal edilirler. Bu üretim farklılıkları fiyatlarını da etkiler. Bazen müsterilerimizin bilmeyerek yaptıkları yanlış tercih nedeniyle kullandıkları dc motor larının aşırı ısındığı ve yandığını görmekteyiz. Motor seçmeden önce aşağıdaki tabloya göz atınız. DC Motor da dikkat edilmesi gereken calışırken ulaşacağı sıcaklıktır. Kömürlü motorda ısınan kısım ortada dönen rotordur.Bu nedenle dısarı ile direk temas edemez. Tamamen kapalı tip motor da sıcağı dışarı atmak biraz zaman alır. Motor çalışma sürelerine bağlı sınıflandırma bunu ifade eder.
S1 - DEVAMLI ÇALIŞMA Motor endüstriyel tip olarak ta anılır. Motor nominal (etiketindeki ) yükünde (akımında) izin verilen sıcaklığı aşmayacak şekilde devamlı çalışır.
S2 - KISA SÜRELİ ÇALIŞMA Motor nominal yükünde kısa süre çalışır (10, 30 veya 60 dakika gibi ) izin verilen sıcaklığa ulaştıktan sonra motorun yükü kaldırılır ve ortam sıcaklığı na kadar soğuması beklenir. (Elektrikli araba , elektrikli bisiklet)
S3 - PERİYODİK ÇALIŞMA Motor periyodik olarak nominal yükünde çalışır ve durur. Kısa süreli çalışır ve yükü kalkar. Soğuma için yeterli soguma süresi beklenmelidir . (Asansör kapı motorları , Araba kapı camı motorları)
DC motor lar aynı güç ve çalışma voltajı ile anılan 3 değişik çalışma rejiminde imal edilirler. Bu üretim farklılıkları fiyatlarını da etkiler. Bazen müsterilerimizin bilmeyerek yaptıkları yanlış tercih nedeniyle kullandıkları dc motor larının aşırı ısındığı ve yandığını görmekteyiz. Motor seçmeden önce aşağıdaki tabloya göz atınız. DC Motor da dikkat edilmesi gereken calışırken ulaşacağı sıcaklıktır. Kömürlü motorda ısınan kısım ortada dönen rotordur.Bu nedenle dısarı ile direk temas edemez. Tamamen kapalı tip motor da sıcağı dışarı atmak biraz zaman alır. Motor çalışma sürelerine bağlı sınıflandırma bunu ifade eder.
S1 - DEVAMLI ÇALIŞMA Motor endüstriyel tip olarak ta anılır. Motor nominal (etiketindeki ) yükünde (akımında) izin verilen sıcaklığı aşmayacak şekilde devamlı çalışır.
S2 - KISA SÜRELİ ÇALIŞMA Motor nominal yükünde kısa süre çalışır (10, 30 veya 60 dakika gibi ) izin verilen sıcaklığa ulaştıktan sonra motorun yükü kaldırılır ve ortam sıcaklığı na kadar soğuması beklenir. (Elektrikli araba , elektrikli bisiklet)
S3 - PERİYODİK ÇALIŞMA Motor periyodik olarak nominal yükünde çalışır ve durur. Kısa süreli çalışır ve yükü kalkar. Soğuma için yeterli soguma süresi beklenmelidir . (Asansör kapı motorları , Araba kapı camı motorları)
------------------------------------------------------------------------------------------------
2. firma
-------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Derin suda avlanırken takımda 10-20 ad köstek bulunur, ekseri nokda atışı yaparız, meralarda daha önce tespit ettiğimiz noktalara GPS yardımı ile nokta üzerine gelinip; takımın en yakın yere düşürülmesine çalışırız?, 400 mt derinliğe 1 kg kurşunla takımın inmesi 3-4 dk geçmemelidir, takımın yukarı gelişide 7-11 dk aralığındadır; 4+11= 15dk bölümde bizim makina ile direkt irtibatımız olmaması için makinanın dizaynı yapılmalıdır.(2 takımla çalışırım 1. gidip gelirken, 2. sini tekrar yemlerim). Av esnasında çok nadir olarak arka arkaya atış yaparız, geneldede her atışdan sonra nokdadan 300-500 mt kaymış oluruz tekrar nokdaya gelip atış yaparız.
MAKİNAMIZ:

MAKİNANIN = U = AYAĞA MONTAJI:


= U = AYAĞIN ANA GÖVDEYE MONTAJI:

MONTAJLANMIŞ KOMPLE GÖRÜNÜM:

ALT ANA ŞASE 5mm KALINLIK 8cm GENİŞLİK 40cm UZUNLUK LAMEDEN
Küpeşte montaj aralığı 15cm ön dil uzunluğu 5cm arka dil uzunluğu 10cm.
siz kendi kayık ölçünüze göre yaparsınız.
Arka dil arkasında 2ad somun kaynatıp buna göre civata başınada tutup sıkmak/gevşetmek için parça tel kaynatınız.

Makinanın en önemli yerlerinden biriside dış tarafdaki uç kısmındaki ipin gidip geldiği yerdir.
Uç kısımda hafif üçgen 2ad ,8-10cm uzunluğunda sağ ve sol uçlara dışarı yatık şeklinde montajlanır.

2cm genişliğinde borunun sağ - sol taraflarına dıştan kaynaklanacak şekilde genişletilmiş pul kaynatılır. elde edilen makaranın içerisinden geçecek şekilde somun veya yuvarlak çubuk kaynaklanır, makara serbestce dönecek.


Ön tarafdaki en önemli unsur BOYNUZlardır, özellikle denizli havalarda yalpaya düşdüğümüzde ipin istenen yerden gelmesine imkan sağlayan unsurdur, 2ad 6mm 40cm yuvarlak çubuk olarak kullandığımız boynuzları ana şasenin alt tarafından sağ sol kaynaklanır ve çapraz oluşturacak şekilde yatırılır.boynuzları hizalarken küçük makaranın yanaklarının iç tarafına hizalayınız.
bir çok makinalarda dışa doğru çubuk üzerinede makara koyulmuşdur, bu tip makaralar sabit kalınıp av yapıldığında çok güzel iş görmekdedir; 400mt çapalarsanız çok güzel :))) eğer akış halinde av yapıyorsanız mecburen yandan çalışacaksınız buda yalpalamak demekdir ki bir çok aksilikler yaşattırmışdır.
Asıl işi sırtında taşıyan parçamız kasnakdır, kullandığım kasnaklar kaynak makinalarının elektrotlarının sarıldığı kasnaklardır. dıştan dışa 30cm , yanaklar 5cm, ip sarım çapı 20cm, genişlik 10cm şaklindedir.
merkez göbeğinde makinanın milini oturtacağımız 5cm çapında yuvarlak bir boşluk vardır, buraya 10-10 ebadında yuvarlar fiber takoz kestirin. makinanın mili 18mm olduğundan tam merkezde 20-21mm bir yuva açtırın(kasnağı boşa çıkardığınızda çok rahat dönmeliki 400mt derine 3-4 dk inebilesiniz), takozun bir tarafında 1,5cm kalınlığında 10cm çapında kalacak kısmı hesaplanıp, geriye kalan 8,5 cm tarafını 5cm inecek şekilde tıraşlatın, kasnakdaki boş merkeze sıkı sıkıya girerken plastik yapıştırıcı sürünüz.

Kasnağımızı hazırladığımız şasedeki mile takdığımızda sış tarafda 2cmm boşluk kalmalıdır.

Takımı toplarken kasnağımızı mile sabitleme parçası için 10-10cm çapında saç kestirip kenarlarını 10cm olacak şekilde yuvarlatın veya yuvarlak saç kestirin, tam merkezi sıkıya yakın! 19mm delin, 2-3cm boyunda19-20mm çapındaki yuvarlak boruyu deliğin üzerine kaynatın(kaynatmadan önce boru üzerine küçük ölçekli somun kaynatın 2cm boyunda civata takın). bu yaptığımız saç parça mil üzerinde devamlı sabit olarak kalır bu sabitlemeyide küçük somunla yaparız, milde somunun kaymaması için mil üzerinde spiralle yuva açınız, 10cm saç parçanın dış tarafından içe doğru 2cm de küçük bir delik açınız, kasnağı mile takın - saçı takın açmış olduğumuz delik içerisinden kasnakdaki fiber üzerine 3ad işaretleme yapınız, sonrada fiberi bu hizlardan deliniz; bu delikler kasnağı mile sabitleme veya serbest bırakma işini yapacakdır.ufak bir somun ile tak çıkar yapabilirsiniz; yaylı susta kilit yaptıran arkadaşlar yay takılmasından şikayet ettiler ben yaptırmadım.



Kullanmış olduğumuz makina çift millidir, biz uzun tarafını kullanırız, kısa taraf boşde kalır, makina çalışdıkca oda döner, bu kısa tarafı kapatmanızda fayda var, 1,si paslanıyor, 2.si kayık oynak ortam olduğundan bir kazaya sebeb vermeyiniz, 1lt pet şişenin dip tarafından ölçüsüne göre kesin içini bolca gres yağı doldurun milede sürün kapağı milin çıkdığı yerin arkasında bombeli yere iple - kelepçeyle sıkıca bağlayın.

Motorun elektirik aksamı aldığınızda motordan çıkış +/- uç ve şanzımandan ileri geri veya devir düşürücü sistem uçlerı dahil gelir(ben kullanmıyorum). Motoru AÇ/KAPA için kçük bir anahtar takınız, kablonuzun boyunuda kayığınızın ölçüsüne göre ayarlayınız, uzun kabloda güç düşeceğinden 2'li - 4'lük veya 6'lık tetere antigron kablo kullanınız. Kayık kendinzin ise aküden 2*4veya 6 'lık kablodan bir hat çekin müsait bir yere piriz yapıp makinayı buradan çalıştırın, seyyarım başka kayıklarda giderim derseniz küçük akü kıstırma maşaları var onu takın.
ÖNEMLİ: makinada ileri geri sistem yoksa bunu +/- uçları değiştirerek yapacaksınız; motor dönüş yönü ise sağa doğru(saat) yönünde devamlı denize doğru dönmelidir, ip sarılırken kasnağın alt tarafından gelmelidir. (videoya bakın)
Seyrettiğiniz videoda manuel kol görmüşsüzündür, yapmış olduğum değişikliklerde daha takmadım siz kendiniz için takabilirsiniz.
Bu makinanın en büyük özelliği çok güçlü olmasıdır, 0,70mm ipi dikiş ipliği gibi kopardığına şahit oldum, çalışmaya başladığı anda insan kuvveti ile durduramazsınız!! 1 takımda 6kg petlek + 2ad 1kg üstü lipsoz + 3ad 1kg üstü mercan + 6ad ortaboy mercanı alıp gelmişdir.
Bir çok yerde yazılanları gözlemlediğimde şunu fark ettim; makinada debriyaj (geri salma varmı!!?) ne yapacaksanız! :)) derin suda ava gittiğinizde birşeye karar vereceksiniz! ne avlayacağım? MERCAN-LİPSOZ-MEZGİT mi? trofe babında büyük petlekmi?
PETLEK derin su avında her daim olan balık değildir belirli mevsimlerde daha sığ sulara gelerek çiftleşir veya kışlık yemlenir; zaman ve yer olarak çok iyi donanım ile avını yaparsınız, takımınızı büyük yaptığınız içinde küçük boyluları alamazsınız, kaldıki bu makinada el çıkrıkları hızı ile aynıdır tek fark var balığın kafa atışlarına cevap vermez alır gelir:))) diyelimki petlek avladınız kasnağınızda fazla ip varsa verin yolu frenli bir şekilde gitsin duracakdır manuel olarak sarın en fazla 2 kere daha büyük abanma yapar, 3. den sonra altdan 50mt kaldırnızmı suyundan kesilmiş olur artık sizindir verin makinaya alıp gelsin.güvenmem kaçmasın derseniz elle çekin.
Benim şahsi kanatim odurki bir makinada ne kadar tefaruat varsa o kadar maraza çıkartıyor!! :)))
Bu makina sistemini PROFOSYONEL kıyı balıkcıları için sorunsuz çalışacakları modeldir.
Kel Balıkcılıkdan RASTGELE


YABANCI MAKİNALARDAN ÖRNEK







....................
0 yorum :
Yorum Gönder
ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.