DEMİRLEME TEKNİKLERİ
ALARGA
Herhangi bir yerden karaya bağlı olmaksızın zemine demir atıp, zincir döşeyerek kalmaya verilen isimdir. Latince kökenli, Large yani geniş anlamına gelen bir kelimeden türetilmiştir.-
1-Hazırlık. Teknedeki mürettebatı
bilgilendirin, nereye ve nasıl demirleneceğini ve bunun
sebeplerini önceden anlatın. Manevra sırasında oluşacak olası
aksiliklerden bahsedin, B planları oluşturun ve paylaşın.
Özellikle rüzgarlı yerlerde ırgatın başındaki ile dümendekinin,
önceden oluşturdukları ortak “el işaretleri” kılavuzu çok
yararlıdır.
2-Geceyse, baş taraftakilerin hazırda bir projektör veya fener bulundurmaları önemlidir.
3- Irgatın sigortası önceden kapatılmışsa, açın. Irgatı çalıştırarak deneyin.
4- Demirlenecek yeri belirlerken derinliği, rüzgarı ve akıntıyı hesaplayarak hareket edin.
5- Derinlik göstergenizi açın. Yoksa bir iskandil kullanın.
-
Resim-105: Gezinmeyi azaltmak veya koltuklarda süspansiyon amacıyla kullanılan kurşun ağırlık.
-
6-Salınımı hesaplayın. Rüzgar veya akıntı
değişmesiyle beraber diğer tekne veya iskele-rıhtım ya da
döküntülerle olan ilişkinin nasıl olacağını öngörmek yararlıdır.
7-Irgatı elektrikle değil, fren balata sistemini gevşeterek aşağıya indirin. Hızını ayarlamak için pratik gerekir ancak zamanla alışılır.
- Resim-106: Gezinmeyi azaltmak için ek ağırlık kurşundan özel olarak imal edilmiş olabileceği gibi, dalış için kullanılan ağırlık kemeri de kullanılabilir.
-
8-Yarım yol tornistan ile zinciri dibe serin. Tüm kalomanın yaklaşık 2/3’üne gelindiğinde kastanyolayı sıkıştırarak, suga ederek, demirin tırnaklarının dibe gömülmesini sağlayın. Bu aşamada amaç demiri zemine gömmektir, çok fazla yüklenmemek gerekir
9-Tornistana geçmeden önce, suda yüzen bir halat (mesela botun boştaki halatı) olup olmadığını kontrol edin
10-Bosa tutun.
11-Su sıcaklığı uygunsa tercihen kendiniz bir maske ve şnorkelle dalıp, demirin ve zemin ile ilişkisini kontrol edin. Sıcaklık el vermiyorsa, ayna tabir edilen bir cam ile, dingiden dibi görmek mümkün olabilir.
12-Gündüzse işaretlerinizi asın, geceyse demir fenerinizi yakın.
13-Çok kısa kalacak olsanız bile kerterizlerinizi alın, tararsa alınacak tedbirleri baştan düşünün. Derinlik göstergesinden veya GPS’ten bulunduğunuz yeri takip edin. Gerekirse alarmınızı çalıştırın. Derinlik göstergesindeki değerlerin tekne karinasının altındaki mesafeyi gösterdiğini unutmamak gerekir.
14-Yapılan hesaplara göre tam yol tornistanla demire asıldığında eğer yerinden oynamıyorsa, o tekne fırtına sınırındaki rüzgarlara dayanır demektir. Ancak şartların daha sertleşebileceği de akılda tutulmalı, başka önlemler ve kaçış planları önceden düşünülmelidir.
-
1-Rüzgarın durumuna ve teknenin etrafla ilişkisine bakılır. Demir alındığında nasıl çıkılacağı hesaplanır.
2-Mürettebat bilgilendirilir. Aksilik durumunda neler yapılacağı kısaca anlatılır
3-Irgattaki ile dümendeki arasındaki temas önemlidir. Bkz el işaretler
4-Motor çalıştırılır. Isınması beklenir
5-Irgat sigortası açılır. Çalışıp çalışmadığı kontrol edilir
6-Dingi toplanır, uygun yere konur veya sabitlenir.
7-Suda yüzen halat yoksa hafif yolla demirin üzerine gidilir.
8-Bu esnada ırgatla zincirin boşunu alınır.
9-Tam demirin üstüne geldiğinde, makine boşa alınır, ırgatla demir dipten kurtulur.
10-Demir apikodan sonra tekne artık boştadır.
11-Yelken açılmadan motor kapatılmaz.
Demirde Gezinmek
Gezinmek ile kast edilen, baştan gelen
rüzgar ve akıntı ile teknenin sağ ve sola doğru yaptığı devinimlerdir.
Hava ve deniz şartlarının arttığı durumlarda artar. Her tekne belli bir
miktar gezinmekle beraber, su üstü yapıların artmasıyla ve verilen
kalomaya paralel olarak gezinme artar. Dümeni orta hatta sabitlemek,
kalomayı azaltmak amacıyla zincirde ağırlık kullanmak, ön taraftan
ikinci bir kısa demir veya fırtına paraşütü atmak veya çift direkli
teknelerde arka direğe (mizena ya da bocrum) küçük bir yelken açmak
gezinmeyi azaltmak için kullanılan çeşitli yöntemlerdir. Tek direkli
teknelerde kıç ıstralyaya fırtına yelkenini açarak da aynı etki
sağlanabilir, ancak fırtına şiddetinde rüzgarlarda tavsiye edilmez,
yarardan fazla sorun yaratır, armayı zorlar, tarama riskini arttırır.
İster zincir, ister halat-zincir hangi
tip bağlanma olursa olsun, zeminle olan açıyı azaltmak amacıyla ağırlık
kullanmak, gezinmeye engel olur, kaloma miktarını azaltır. Bu iş için
özel tasarlanmış ağırlıklar kullanılabileceği gibi (Resim-105 ve 106)
dalış için kullanılan ağırlık kemeri, sağlam bir torba içinde çeşitli
metal ağırlıklar veya yedek zincir kullanılabilir. Genel kural ağırlığın
demirin ağırlığı kadar olmasıdır. Dar sıkışık demir yerlerinde,
alargada kalan birden fazla teknenin olduğu kalabalık koylarda,
salınımı azaltan yararlı bir uygulamadır.
Kıçtankara
Bizim sularda en yaygın olarak kullanılan
demirleme-yanaşma tiplerinden birisidir. Akdeniz gibi gelgitlerin az
olduğu ve sıkışık koylar ve limanlarda tercih edilen uygulamadır.
Ege ve Akdeniz’de gündüzleri hakim olan meltemin güneş batışı ve hava kararması ile şiddetini azaltması ve sabaha karşı yönünü tamamen değiştirmesi sebebiyle tekneler, kafalarını rüzgara çevirip, demirin merkezde olduğu bir dairede dönerler. Bu esnada, zincir zeminde kollarından bir ya da birkaçı dışarıda kalan balıkçı demiri veya 4 kollu gibi demirlere takılıp taramaya yol açabilirler. Güney sahillerinde baştan demir atıp kıçtan sahile bağlanmanın başlıca sebeplerinden birisi de budur. (Resim-116) Aynı yaklaşımın bir diğer sebebi de, bizim kıyılarda hızla derinleşen koylardır. Eğimi fazla olan zeminlerde alargada kalmaktan kaçınmak için kıçtan alınan koltuk ile demirin her zaman daha sığ sulara doğru çekilmesi ve derine doğru yuvarlanmasının önüne geçilmiş olur. (Resim-117)
Kıçtankara bağlanmada, ağaç dalları veya kökleri yerine mümkün mertebe sağlam kayalar veya kuvvetli ağaçlar tercih edilmelidir.
Güneyde bazı koylarda (Göcek gibi) baba ve anele inşaatı tamamlanmış
olmakla beraber, henüz çok sınırlıdır. Zamanla bunların yaygınlaşmasını
umuyoruz.
Sahildeki kayalara veya taşlara bağlarken
halatların aşınmaması için, hortum veya benzeri kalın havlu/bezlerle
badarna etmek gerekebilir. Bu iş için kısa zincirler de kullanmak
mümkündür. Zincir aynı zamanda halat gevşediğinde, sahile vuran dalgayla
kasanın kayadan çıkmasına da engel olur.
Sahile bağlanan uzun koltuklar için genelde yüzer özelliklere sahip, uzun (en az 50 metre) polipropilen halatlar tercih edilir. Gece
demirde kalındığında bu halatların açık renk olması görünürlüğü
kolaylaştırması açısından avantajlıdır. Aksi takdirde beyaz renkte
görünür bir usturmaça da aynı görevi görür.
Sahile bağlanmada makaraya sarılı
perlonlar çok pratik olmakla beraber, rüzgardan ses yapması, kendi
üstlerine bağ yapılamaması ve makara haricinde kullanımları mümkün
olmadığı için bazı teknecilerce tercih edilmezler. Perlonun aynı zamanda
sürtünmeye mukavemeti de çok fazla değildir. Halatlardan farklı olarak,
perlonların uçlarına kasa yapılır.
Kasalar bu amaca uygun dikişle, perlonun kendi bedeni üstüne, önceden
oluşturulurlar. Kasayı gerektiği kadar büyütmek için açılırlar.
Aynı teknik
halatlarda da uygulanabilir. Geniş çaplı bir kayaya izbarço yapmaktansa,
halatın kendi bedeni üstüne yapılacak küçük bir izbarço ile bir kement
oluşturulur ve bu iyice genişletilerek kayaya geçirilir.
İskeleye veya pontona kıçtankara ederken
ise polyester koltuklar kullanılmalıdır. Bu koltuklar, uzun sahil
koltuklarından farklı olarak tekne boyu veya pasarellanın iki katından
fazla (tercihen 2,5-3 katı kadar) olmalıdırlar.
Yanaşırken
Demiri atıp geri
geri tam iskeleye yanaşacakken, zincirin bitmesi herkesin başına
gelebilecek sevimsiz bir olaydır. Manevrayı kesip, tüm zinciri
toplayıp, dışarı çıkıp tekrar atmak bir çözümdür. Bir diğer pratik
çözüm ise, zinciri ırgattan çıkartıp, hırça mapası bağlantısındaki
kilidi açıp ucuna izbarço ile bağlanacak kalın ve yeterli uzunluktaki
bir halatla beraber boş koymaktır. Manevrayı tekrarlamaya gerek kalmaz,
zincir serilmiş olur, uzun halat ile esneme sağlanmış olur. Birçok
soruna cevap pratik bir çözümdür.
AyrılırkenÇıkarken yapılacaklar girerken yapılacakların tam tersidir, ancak birkaç küçük husus.
Güney sahillerinde yüksek yamaçlardan
gelen sert rüzgarlar ve civarnalar demirde kalan herkesi rahatsız
eder. Kısa sürmelerine rağmen, oldukça şiddetli esmeleri sebebiyle
rahatsızlık verirler.
Kıçtan sahile bağlanmış
tekneler, rüzgara paralel iseler hele de karaya aldıkları koltuk rüzgar
üstündeyse rahat ederler, bu sayede demire binen yük en azdır. Ancak
teknelerin bordasından gelen sert rüzgarlarda hem kıç koltuğa ama daha
da fazla demire yük binmesi taramaya sebebiyet verebilir. Bu durumda,
kıç koltuk teknenin başına götürülerek, teknenin kafasının rüzgara
doğru dönmesi sağlanır. Demire binen yük paylaştırılmış olur.
Demir atmayı bilmek kadar almayı bilmek de meziyettir.Ancak bu işlem diğer teknelerin de benzer bir uygulama yaptığı durumlarda mantıklı bir yaklaşımdır. Yandaki büyük teknelerden alınan açmazlar, demire binen yükü azaltmada yararlı olabilir. Bütün bu önlemlere rağmen demir tarıyorsa, demir alıp çıkmak gerekir. Genelde yüksek yamaçlardan inerek sahilde çok sert esen bu kaçaklar, koydan çıkıp açıkdenize seyredince etkilerini kaybederler. (Resim-118) |
BAŞTANKARA
Resim-120: Kıç demiri
düzeneği. Demir, demir halat ve zinciri, etrafa zarar vermemesi
açısından sabit bir makara, Demiri hazır şekilde kıçta taşımak, acil
durumlarda hızlı manevra etmeye olanak sağlar
|
Birçok dümencinin ortak görüşüne göre, gerekli kıç demiri düzeneği olan bir teknenin en zor rüzgar ve akıntı şartlarında en sıkışık bir limanda dahi baştankara olması diğer demirleme tekniklerine göre daha kolaydır. Hızla sığlaşan sahilde, dümen palasını dibe oturtma riskine engel olur, tornistanda manevra dinlemeyen pervane ve dümen sorunlarıyla da uğraşılmaz. Kalabalık rıhtım ve pontonlara yanaşınca, tekne içi mahremiyeti sağlanması bir diğer avantajıdır.
Başlıca dezavantajı karaya giriş-çıkışlarda teknenin pruvasının, kıçına kıyasla çok daha az uygun olmasıdır. Bu şekilde yanaşmayı tercih eden birçok tekne sahibi teknelerinin pruvasında, vardavelaya ya da demire monte edilen portatif merdivenler taşırlar (Resim-119).
Kıç demiri
Tecrübeli denizcilerin teknelerinde
vazgeçemediği elemanlardan birisi de kıç demiridir. Zorlu manevra
edilen dar limanlarda büyük kolaylık sağlayabildiği gibi acil
durumlarda hazır bir düzenekten salıverilmesi de büyük avantajdır.
Genelde ana demirini pruvada kullanan gezi yatlarının büyük kısmında kıç demiri elle atılır ve çekilir. Daha büyük teknelerde, bu iş için kıçta bir ikinci ırgat bulunabilir.
Elle atıldığı ve çekildiği durumlarda hafif olmasını sağlamak amacıyla, sadece halat veya halat/zincir kombinasyonuna ek olarak hafif yapıda alaşım metalden modeller tercih edilir. Bu amaca en iyi hizmet eden çapa tipleri Fortress, FOB light ve Guardian’dır. (Bkz. Demirler )
Demiri attıktan sonra zincirin ve halatın, bazen de üstünde yol olan teknenin ilerlemesi sırasında çapariz yaratmaması için zincirin ve halatın düzgün şekilde istiflenmiş olması ve tekneyi belli bir sabit dönen makara/yuvadan terk ediyor olması büyük yarar sağlar. (Resim-120)
Ancak yanaşmadan sonra, halatın bu yuvadan alınarak standart kullanılan kurtağzından geçirilerek bir koçboynuzuna sabitlenmesi gerekmektedir.
Genelde ana demirini pruvada kullanan gezi yatlarının büyük kısmında kıç demiri elle atılır ve çekilir. Daha büyük teknelerde, bu iş için kıçta bir ikinci ırgat bulunabilir.
Elle atıldığı ve çekildiği durumlarda hafif olmasını sağlamak amacıyla, sadece halat veya halat/zincir kombinasyonuna ek olarak hafif yapıda alaşım metalden modeller tercih edilir. Bu amaca en iyi hizmet eden çapa tipleri Fortress, FOB light ve Guardian’dır. (Bkz. Demirler )
Demiri attıktan sonra zincirin ve halatın, bazen de üstünde yol olan teknenin ilerlemesi sırasında çapariz yaratmaması için zincirin ve halatın düzgün şekilde istiflenmiş olması ve tekneyi belli bir sabit dönen makara/yuvadan terk ediyor olması büyük yarar sağlar. (Resim-120)
Ancak yanaşmadan sonra, halatın bu yuvadan alınarak standart kullanılan kurtağzından geçirilerek bir koçboynuzuna sabitlenmesi gerekmektedir.
Resim-119: Baş taraf merdiven ve basamakları
|
Kıç demirinde kullanılan halatın, diğer
demir veya tonoz halatları gibi çok iyi esniyor ve batıyor olması
gerekmektedir. Her ne kadar ıslandığında mukavemetini belli oranda
kaybediyor dahi olsa bu amaca en iyi hizmet eden ürün naylondur (Bkz-
Halatlar).
Halatın zincire tespitinde, bağ atılmamalı, zincir baklasından daha geniş radansa veya kilit kullanılmamalı, direkt bakla aralıklarına örülmelidir. Bir diğer alternatif ise, eğer zincir bakla boşluğu yeterli genişlikteyse zincire örgü yapılmasıdır. Bu sayede halat-zincir bileşkesi söz konusu düzenekten geçerken herhangi bir takılma olmaz. Ancak bu örgüdeki yıpranma her sezon başı gözden geçirilmeli ve gerekirse yenilenmelidir.
Zincirin uzunluğu değişken olmakla beraber en az 5 metre ile tekne boyu kadardır. Zincirin boyu ve kalınlığı arttıkça elle çekmenin de zorlaşacağı akılda tutulmalıdır.
Zincirin boyu kadar önemli bir diğer husus da zincirin kalibresidir. Teknenin başında ana demiri için bir ırgat ve ona uygun zincir kullanan teknelerde, çoğunlukla aynı kalibre zincir kullanılması adettendir. Bunun sebebi, eğer kıç demiri dipte bir yere veya bir başka demire/halata takılırsa, bunu öne götürüp ana zinciri yerinden çıkartıp, ırgatın kavaletasına geçirip o sayede yukarı almanın mümkün olmasıdır.
Kıç demiriyle ilgili dikkat edilmesi gereken son husus, demiri atarken, hele de zincir de mevcutsa tekne bordasına ve vardavelaya zarar vermemesidir.
Halatın zincire tespitinde, bağ atılmamalı, zincir baklasından daha geniş radansa veya kilit kullanılmamalı, direkt bakla aralıklarına örülmelidir. Bir diğer alternatif ise, eğer zincir bakla boşluğu yeterli genişlikteyse zincire örgü yapılmasıdır. Bu sayede halat-zincir bileşkesi söz konusu düzenekten geçerken herhangi bir takılma olmaz. Ancak bu örgüdeki yıpranma her sezon başı gözden geçirilmeli ve gerekirse yenilenmelidir.
Zincirin uzunluğu değişken olmakla beraber en az 5 metre ile tekne boyu kadardır. Zincirin boyu ve kalınlığı arttıkça elle çekmenin de zorlaşacağı akılda tutulmalıdır.
Zincirin boyu kadar önemli bir diğer husus da zincirin kalibresidir. Teknenin başında ana demiri için bir ırgat ve ona uygun zincir kullanan teknelerde, çoğunlukla aynı kalibre zincir kullanılması adettendir. Bunun sebebi, eğer kıç demiri dipte bir yere veya bir başka demire/halata takılırsa, bunu öne götürüp ana zinciri yerinden çıkartıp, ırgatın kavaletasına geçirip o sayede yukarı almanın mümkün olmasıdır.
Kıç demiriyle ilgili dikkat edilmesi gereken son husus, demiri atarken, hele de zincir de mevcutsa tekne bordasına ve vardavelaya zarar vermemesidir.
Çift Demir
Resim-112: İkinci demiri botla atmak
|
İlki ile en fazla 60° açı oluşturacak şekilde baştan atılan zemine uygun seçilmiş ikinci çapa, gezinmeyi azaltır, yükü dağıtır ve tutunmayı arttırır.
Bu sebeple birçok tekne sahibi teknesinde, farklı zeminlerde farklı tutunma özelliklerine sahip yedek çapa veya çapalar bulundururlar.
Örneğin biz Lotus'ta baş demiri olarak 27 kg Delta, kıç demiri olarak 16 kg Danfort ve fırtına şartlarında kullanmak için de 35 kg'lık katlanır bir admiralti bulunduruyoruz.
Önerilen yedek demirler ve fırtına çapaları Tablo-9’da verilmiştir. İkinci demir, ilk demir atıldıktan sonra manevra ile asıl tekneden atılabileceği gibi ilk demir atıldıktan ve yerleştirildikten sonra, dingi ile de taşınabilir. Bu daha kontrollü bir manevra olmakla beraber, sert rüzgarda dinginin kontrolü, rüzgarüstüne kürek çekme ve/veya düşük beygir gücüyle gitme, mesafenin iyi ayarlanması gibi karışık ve zor bir ameliyedir, ancak yapıldıktan sonra tekneyi de kaptanı da çok rahatlatır. (Resim-112)
Resim-111: İkinci demir
atıldığına, iki zincir arasına konmak üzere büyük fırdöndü ve kilitler
hazırda bulunmalıdır. Ticari teknelerde ağır zincirlerin arasına konan
ve teknenin serbestçe dolaşmasına izin veren bu düzeneğe karamursala adı verilir.
|
Botla demiri atarken, iki yöntem uygulanabilir. Birincisi ve daha uygun olanı, özellikle sert havalarda, demirle beraber tüm demir halatını bota alarak, atılması önceden tespit edilmiş yere kadar gitmek, demiri attıktan sonra tekneye doğru zincir/halatı sererek, ucunu tekneye sabitlemektir.
Bu esnada dikkat edilmesi gereken husus, halatın en altta, zincirin üstte ve demirin en üstte, düzgün bir şekilde yerleştirilmiş olmasıdır.
Gittikçe derinleşen zeminlerde ikinci demiri atarken nispeten daha sığ olan tarafa atmak gerekir. Bu sayede taramanın önüne geçilmiş olur.
Tablo-9: Teknelerde bulunması önerilen demir sayısı ve tipleri
Tekne Tipi |
Esas Demir | Kıç Demiri | Fırtına Demiri* | Diğer |
7 metreden küçük günlük seyir tekneleri | 1 | |||
7 metreden büyük günlük seyir tekneleri | 1 | 1 | ||
Okyanus Yarış Yelkenlisi (<28 feet)** | 1 | |||
Okyanus Yarış Yelkenlisi (>28 Feet)** | 1 | 1 | ||
Motor veya yelken-Kıyı Seyri | 1 | 1 | ||
Motor veya yelken-Açıkdeniz Seyri | 1 | 1 | 1 | |
Açıkdeniz İş-Balıkçı Tekneleri | 1 | 1 | 4 kollu |
** Londra Açıkdeniz Yarış Konseyinin önermesidir.
Tandem Demirleme
Bu sistemde, aynı zincir veya halat üzerine arka arkaya
birbirlerine bağlı iki çapa atılır. (Şekil-113) Yapılan testler
özellikle güvenilir olmayan zeminlerde, tarif edildiği gibi iki çapanın
atılmasının, iki çapanın toplam tutunma gücünün %20-30 üstüne kadar
çıkabilen bir etkinliğe sahip olduğunu göstermektedir.Kum gibi zaten güvenilir olan zeminlerde bu oran daha azdır. Delta ve Danortta maksimum ama pulluk gibi eklemleri olan çapa tiplerinde daha az etkilidir.
Resim-113: Tandem demirleme
|
Birden Fazla Teknenin Demirde Durması
Resim-114: Birden fazla
teknenin demirde kalması. Dalgada direk ve gurcataların birbirine
çarpmaması için biraz asimetrik bağlanmakta yarar vardır.
|
Rüzgar yönünün değiştiği durumlarda,
yanyan demirlemiş tekneler, eğer birbirleri üstüne bağlanmışlarsa, suyun
içinde demirlerin ve zincirlerin karışması olasılığı oldukça fazladır.
Bu yüzden alargada yan yana kalması planlanan iki ya da daha fazla
teknenin demirlemesi sırasında en çok tercih edilen yöntem, büyük olan
teknenin büyük olan çapasıyla demir sermesinden sonra, diğer küçük
teknenin veya teknelerin onun üstüne bordalamasıdır. Eğer ikinci bir
demir atılması söz konusuysa, onu da yine ilk tekne atar. (Resim-114)
Bu tip demirlemede verilmesi gereken kaloma miktarının aynı hava ve derinliğe göre daha fazla tutulması gerekecektir.
Bu tip demirlemede verilmesi gereken kaloma miktarının aynı hava ve derinliğe göre daha fazla tutulması gerekecektir.
Eğer tekneler kıçtan kara oldularsa, dolanma söz konusu değildir. Her iki tekne de kendi demirlerini atabilirler.
Önden-Arkadan Demirleme
Resim-115: Bahama tipi demirleme |
Dar ve sıkışık yerlerde, rüzgar ve
akıntı engel olmayacaksa önden ve arkadan demir atarak hareket alanını
kısıtlamak gerekebilir. Buna apıştırmak
da denir. Ancak sert rüzgarların hakim olduğu ya da karışık
akıntıların hakim olduğu yerler bu iş için uygun değildir. 15 knottan
fazla rüzgarda ve/veya 1 knottan fazla akıntıda yapılması tavsiye
edilmez.
İkinci demir, uzun bir halat ile atıldıktan sonra boş konularak birincisinin bırakılacağı yere kadar gelinir. Yeterli kaloma verilirken diğerinin boşu alınır.
İkinci demir, uzun bir halat ile atıldıktan sonra boş konularak birincisinin bırakılacağı yere kadar gelinir. Yeterli kaloma verilirken diğerinin boşu alınır.
Resim-115b: Kalibre zincir
için kuvvetlendirilmiş kilit. Bu tip zincirlerin bakla boşluğu çok az
olduğu için standart kilit kullanılamaz
|
Diğer bir yöntem de yedek demiri dingi ile taşıyıp atmaktır.
Bahama tipi demirleme
önden arkadan demirlemeden farklıdır. Burada yapılan önlü arkalı,
birbirlerine neredeyse 180 açı oluşturacak şekilde atılmış olan iki
demiri ortada bir büyük fırdöndü ile birleştirdikten sonra tekneye
almaktır. Rüzgarın ve akıntının sık değiştiği yerlerde kullanılır.
Salması olan teknelerde, halatların tekneye takılmaması için bir ağırlıkla su kesiminin altında birleştirilmesi yararlıdır. (Resim-115) Pratik uygulamasında, baştan atılan esas demir tüm zincirin yarısına gelene kadar, rüzgara uygun serildikten sonra tam ortaya yerleştirilen özel kilit (Resim-115b) ve fırdöndüye bağlanan güçlü bir halatla, tespit yapılır. Hem halat hem de zincirin kalanı aynı doğrultuda döşenmeye devam edilir. Zincirin sonu, zincirliğe bağlanan hırça mapasından sökülerek, bir kilit ile yedek demire bağlanır ve funda edilir. Eldeki halatın boşu alınarak zincirin tam ortasına kadar gelinir.
Halat tekneye sabitlenir. Bu sayede, zincirin orta yeri merkezli bir noktada tekne sabit olarak, değişen akıntı veya rüzgara kafasını döner.
Salması olan teknelerde, halatların tekneye takılmaması için bir ağırlıkla su kesiminin altında birleştirilmesi yararlıdır. (Resim-115) Pratik uygulamasında, baştan atılan esas demir tüm zincirin yarısına gelene kadar, rüzgara uygun serildikten sonra tam ortaya yerleştirilen özel kilit (Resim-115b) ve fırdöndüye bağlanan güçlü bir halatla, tespit yapılır. Hem halat hem de zincirin kalanı aynı doğrultuda döşenmeye devam edilir. Zincirin sonu, zincirliğe bağlanan hırça mapasından sökülerek, bir kilit ile yedek demire bağlanır ve funda edilir. Eldeki halatın boşu alınarak zincirin tam ortasına kadar gelinir.
Halat tekneye sabitlenir. Bu sayede, zincirin orta yeri merkezli bir noktada tekne sabit olarak, değişen akıntı veya rüzgara kafasını döner.
http://www.lotusseyirdefteri.com/ileri_teknikler.html |
0 yorum :
Yorum Gönder
ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.