28 Aralık 2012 Cuma

Balıkçı Gemileri 1


Balıkçı Gemileri

BALIKÇI GEMİSİNİN KISIMLARI
Balıkçı Gemisinin Kısımlarını Düzenlemek



Besin kaynağı olarak balıkçılıktan yararlanma tarihin ilk çağlarından bu yana

süregelen bir olgudur. Gelişen teknolojik imkânlara göre balıkçılık da biçim ve yöntem

değiştirerek günümüz modern balıkçılık düzeyine ulaşmıştır. Balıkçılık açısından gelişmiş

ülkelerle karşılaştırıldığında, Türkiye balıkçılık sektörünün bazı eksik ve geliştirilmesi

gereken yönleri olmakla birlikte, ülkemiz denizlerinde yapılan balıkçılığın genel anlamda

modern balıkçılık olduğunu söylemekmümkündür.



Önceleri ilkel ve basit aletlerle gerçekleştirilen su ürünleri avcılığı zamanla gelişen

teknolojiye paralel olarak günümüzün modern av araç ve gereçleriyle yapılmaya

başlanmıştır. Balıkçı gemileri, avlanma teknolojisinin en önemli elemanı ve balık av araçları

arasında da hâlen en değerli olanıdır. Avlanma teknolojisi ise ülkemiz üretimine olan katkısı,

sağladığı ekonomik ve sosyal yararlar açısından Türkiye su ürünleri sektörü içerisinde

önemli bir alt sektör olarak yer almakta ve üretim girdileri arasında önemli bir payı

oluşturmaktadır.

Kıyı ve kıyı ötesi balıkçılık karakterini taşıyan ülkemizde balıkçı gemileri, büyük

ölçüde kıyılarda avlanan yakın sahil teknesi olma özelliklerini göstermektedir. Ülkemiz

sularında kullanılan balıkçı gemileri için kabul edilmiş kesin bir sınıflama olmamakla

birlikte Su Ürünleri İstatistikleri'nde balıkçı gemileri hem fiziki görünümlerine ve hem de

yaptıkları avcılık türlerine göre sınıflandırılmışlardır. Balıkçı gemilerinin avcılık türleri genel

olarak, geminin kullandığı ağ ve aracın adıyla tanımlanır. Örneğin sürütme ağıyla avcılık

yapan bir balıkçı teknesi trol teknesi veya çevirme ağı kullanan bir gemi ise gırgır teknesi

olarak adlandırılır.



Balıkçı gemileri, denizde ve tatlı sularda su ürünlerinin avlanmasında, üretilmesinde,

korunmasında, işlenmesinde, taşınmasında kullanılan gemilerdir. Av gemisi ise sadece su

ürünlerinin yakalanmasında kullanılan gemilerdir. Küçük av gemilerinde av aletleri denize

elle bırakılır ve alınır. Orta veya büyük ölçülerdeki av gemilerinde ise yürütücü

makinelerinin dışında bumbalar, vinçler, ağ ve parakete çekicileri, ağ çekme ve istifleme

makaraları (pover blok), balık bulucu cihazlar ve diğer özel donanımlar ve bulunmaktadır.

Balık taşıma ve işleme gemilerinde dondurma ve soğuk muhafaza depoları, buzla muhafaza

depoları, konserve, balık yağı, balık unu, yem fabrikaları bulunmaktadır.



Av gemisi, av donanımlarının en önemli ve büyük parçasıdır. Av gemisinin kapasitesi,

av metodunun çeşidine, avlanacak balık miktarına bağlıdır. Yakalanacak balığın miktarı

geminin kapasitesi ile sınırlıdır. Bir av gemisi yaptırmayı tasarlayan bir balıkçı, maddi,

imkânlarının elverdiği, su ürünleri kanunlarının izin verdiği ölçüde en iyi ekonomik

sonuçları olacak şekilde gemisinin teknik alet ve cihazlarla donatmalıdır. Bu gemi ilerde

daha gelişecek alet ve cihazların monte edilmesine de uygun olmalıdır. Av gemisi

uygulanacak av metoduna, av kapasitesine uygun seçilmelidir. Gereksiz lüks donatıma,

faydasız cihazlara yer verilmemelidir. Günümüzde teknik gelişmelerin modernize ettiği av

gemileri yalnız tekne yapışı ye makineleri yönünden gelişmemiştir. Bu gemiler aynı

zamanda sevk ve idareleri, av operasyonundaki yardımcı donanımlar, balıkların muhafazası,

haberleşme gibi imkânlar bakımından da balıkçı gemilerinde, her türlü hava şartlarına karşı

dayanıklı olması, yüksek bir denge yeteneği, yüksek seyir ve manevra yeteneği, avlanan su

ürünlerinin en iyi bir şekilde muhafaza imkânları olmalıdır.



Balıkçı Gemilerinin Sınıfllandırılması

Av Gemileri

Trol Gemileri

Yandan çekmeli troller

Kıçtan çekmeli troller

Soğuk muhafazalı troller

Fabrikalı troller

Yanlardan bumbalı troller

Çevirme Gemileri



Ø

Ø

Ø

Gırgır gemileri

Voli gemileri

Tekne ığrıbı gemileri



1.2.1.3. Tarama Gemileri



1.2.1.4. Kaldırma Ağı Gemileri



1.2.1.5.Galsama (Uzatma)Ağı Gemileri



1.2.1.6.Tuzak Kurma Gemileri



1.2.1.7.Olta Ve Parakete Gemileri



Ø

Ø

Ø

Ø

EI olta bakımları gemileri

Kamışlı olta gemileri

Sürükleme olta takımları gemileri

Parakete gemileri

Pompalı Av Gemileri

Çok Amaçlı Av Gemileri.
Çevirme ve olta gemileri

Trol ve gırgır gemileri.

Trol ve tarama gemileri,

Çok amaçlı diğer av gemileri,



Özelliği Olmayan Av Gemileri,

Avcılıkta Kullanılan Diğer Balıkçılık Gemileri;

Ana Gemiler
Fabrika gemileri

Balık Taşıyıcı Gemiler

Araştırma Gemileri

Kontrol Gemileri.


Balıkçılık Eğitimi Gemileri

Diğer Balıkçılık Gemileri.



Bu gemiler yapılış stillerine, inşa malzemelerine, yürütme güçlerine veya başka

görüşlere göre de sınıflandırılabilirler.
Küçük gemiler: Genellikle ağaçtan yapılmışlardır. Bunlar çok eski devirlerden

beri sahil sularında kullanılmaktadır. Eskiden üstü tamamen açıktı. Bugün bu

teknelerin üstünün bir kısmı kapalıdır. Hemen hepsi motorludur. Bunlar kolayca

elle basit ırgatlarla karaya çekilebilmektedirler.

Daha büyük ağaç ve çelik saç gemiler: Bunlar uzak denizlerde ve açık

denizlerde kullanılmaktadır. Bu gemiler trol, gırgır, orkinos, kılıç parakete av

gemileridir. Ağaç gemilerin yapımı basit, onarımı ucuzdur. Çelik gemiler pahalı

ancak, sağlam, dengeli, konforlu olup, çok daha fazla teknik imkânları

donatılabilmektedir. Av gemilerinde kullanılan makinelerin hemen hepsi

dizeldir.



Balıkçı Gemilerinin Özellikleri

Hız ve manevra yeteneği: Balığın aranması, bulunan balığın sıkıştırılması,

yakalanan balığın kısa zamanda tazeliğini kaybetmeden satış limanlarına sevk

edilmesi için bu gemiler yüksek hıza sahip olmalıdır. Teknenin boyu, genişliği,

derinliği, deplasmanı, draft çizgisinin altındaki gövde şekli, trimi ve tabii ki

makinenin gücü ve çeşidi geminin hızını tayin eder. Örneğin, 300 gross tonluk

orkinos parakete gemisi 12 mil,100 grostonluk trol gemisi 11 mil hız yapması

gerekir. Bazı av metotlarının operasyonu sırasında geminin hızının oldukça

düşük olması (ölü hızda) istenir. Yine av metoduna göre bazı av gemilerinin

manevra yeteneğinin çok yüksek olması istenir. Operasyon sırasında dümenin

etkili çalışmalı, devir dairesi oldukça küçük olmalı, başlama, durma, ileri ve

tornistan hareketler için yürütme makinesinin kumandası basit, çabuk ve

güvenli olmalıdır. Orta hız yüksek hız veya düşük hızda makinenin devri

düzgün olmalıdır.

Kuvvetli rüzgâr ve dalgalara karşı dayanıklı olmalıdır. Teknenin dengesi,

yüzmesi çok iyi bir kıç ve dalga salınışları ise az olmalıdır.

Uzun mesafe ve açık denizlerde seyir yapabilmelidir,

Yakalanan balığın taze ve buz içinde korunması veya soğuk donmuş koruma

imkânları olmalıdır. Balıkları, satış limanına taşıyabilmeli. Açık deniz

balıkçılığı yapan gemilerin balık işleme ve konserve makineleri olmalıdır.

Av gemisinin etkili ve ekonomik sonuç olabilmesi için av donanımları ve

cihazları tam olmalıdır. Bunlar olta makineleri, parakete makaraları, lif ve çelik

tel halatları çeken vinçler ve makaralar, ağ çekme makaraları, özel vinçler,

gırgırda ağ toplama makarası (pover block) vb.dir.

Teknenin Temel Ölçüleri

Teknenin temel ölçüleri uzunluk, genişlik ve derinliktir. Bunlar bir geminin

kapasitesinin belirlenmesinde en önemli elemanlardır.

Uzunluk (length)
Tam boy (LOA): Geminin pruva başlangıcı ile pupa sonu arasındaki yatay

mesafedir.

Kaimler arası boy (LPP veya L): yüklü su hattında ön düşey (FP) ile kıç
düşey (AP) arasındaki yatay mesafedir. LPP’nin ortası tekneninde ortasıdır.

Şekil 1.1: Gemi Boyu



Kalıp Genişliği (Breadth veya extreme breadth, B:

Geminin en geniş kısmındaki yatay mesafedir.

Kalıp Derinliği (Depth, D) :

Geminin ortasında omurga üstünden ana güverteye kadar olan mesafedir.


Şekil 1. 2: Gemi genişliği



Şekil 1,3: Geminin derinliği

Draft (Draft draught, d.) :



Geminin omurgasının üstünden yüklü su hattına kadar olan mesafedir.



Fribord (Freeboard):



Özgür borda yüksekliği de denir. Yüklü geminin ortasında su hattında ana güvertenin üstüne

kadar yüksekliktir. Derinlikten draftı çıkarararak fribordu bulabiliriz.



Şekil 1.4: Geminin draftı ve fribord derinliği




Küçük Balıkçı Gemilerinde Tonaj Ölçüleri

Net Hacim (m3 )

Geminin bütün kapalı yerlerinin hacminden(m3) gemi adamların kamaraları, demirlik,

denge tankları, harita kamarası, dümen donanım kamarası, makine dairesi, ambarlar bütün

bunların üstündeki güverte çıkarıldığında elde edilen değerdir.

Net Tonaj(net hacim)x0,353

Deplasman Tonaj



Geminin içindeki yakıtın, suyun ve personelin ton olarak ağırlığıdır. Genel olarak

balıkçı gemilerinde deplasman grostondan büyüktür.

Boş deplasman: Tekne, makine ve çeşitli donanımların toplam ağırlığıdır.

Yüklü deplasman: Gemi teknesi ile yükünün gerçek ağırlığıdır.
Dedveyt Tonaj(DW)



Geminin yüklü deplasman tonajı ile boş deplasman tonajı ile boş deplasman tonajı

arasındaki farktır. Diğer ifade ile gemi yaz draftına kadar battığında yük, personel kumanya,

tatlı suyun toplam ağırlığıdır.

Gros Tonaj



Genel olarak balıkçı teknelerinin ölçüşü gros tonaj ile ifade edilir. Bunun tanımı

ülkeden ülkeye farklılık göstermektedir.



1969 uluslararası gemilerin tonajını ölçme konferansında 24 metreden uzun gemiler

için gros tonajın tayininde aşağıdaki formül kabul edilmiştir. Bu kural 1982‘de yürürlüğe

girmiştir.



GT= K x V

V = Bir geminin bütün kapalı kısımlarının metre küp hacmidir.

K1= 0,2 / 0,02 Log10 V' dır.



Aşağıdaki grafikte bazı istisnalarla balıkçı gemilerine de uygulanabilen geminin tam

boyu ile grostonajı arası bağıntı verilmiştir. Bu grafik yolu ile bulunan gros tonaj

gerçeğinden en fazla % 20 farklı olabilir.



Boyu 24 metreden az olan teknelere. Aşağıdaki tanım uygulanmaktadır, 100

feet küp veya 2,83 m3 /1000/353 m3 kapalı hacım l gros tondur.

Geminin gros tonajı üst güvertenin üstünde ve altındaki kapalı yerlerin

hacmine göre,

Üst güvertenin altındaki kapalı kısımların hacmi

Üst güvertenin üzerindeki kapalı kısımların hacmi olmak üzere

GT=(a+b)x 0,353(metrik sistem) veya



GT==(a+b)x l,0 (İngiliz sistemi)



Balıkçı Gemisinin Makinesi

Balıkçı gemisinin ölçüşü, stili, donatımı ve bilhassa makinesinin seçimi başarılı

avcılık için en önde gelen hususlardır.



Altmış yıldan beri balıkçı gemilerinde dizel makineler kullanılmaktadır. Bugün hemen

hepsi dizeldir.

Teknenin Hızı

Beygir Gücü (l BG=75 kgm / saniye=0,746 KW)



Ø IHP- Gösterge beygir gücü(Indicated horse power): Bu motor silindirlerindeki

basınçtan tayin edilir veya makine şemasından hesaplanır,

Ø BHP=Fren beygir gücü(brake horse power) :Bu pervane şaftını çevirmek için

gerekli olan beygir gücüdür.

Ø Silindirlerdeki iş kaybından dolayı BHP, IHP’den küçüktür.

Ø SHP= Şaft beygir gücü(Şhaft herse power) veya DHP=yürütme beygir

gücü(propeller horsepower): Şaftın dönüşü torsion meter ile ölçülerek tayin

edilir.

Ø EHP=Etkin beygir gücü(effective borse power) : Teknenin tam olarak hareketi

için gerekli olan güçtü. Bu tecrübe seyirle ölçülür.

Ø HP==0,23xSHP’dir.

Ø 300 ile 5000 tonaj arasındaki teknelerde EHP=(0,15~0,30) BHP olarak

ölçülmüştür.

Click this bar to view the original image of 622x588px.


Tablo 1.1: Makine secim seması

Teknenin Hızı ile Boyu Arasındaki Bağıntı



Bilindiği gibi l knot==1852 metre/saattir.

Hız (Knot)

V

Hız uzunluk oranı= --------------------------------- = ----







V

Teknenin normal hızı=------------------------ = 1’dir.

( Ekonomik Hız)



Ağır yol için hız,

Lx0.8 ’den azdır.

Tam yol için hız, kare kök L x l,2’den fazladır.



Teknenin yapım stilinin özel olması veya çok büyük bir makine kullanılması

sonucunda tam yol da hız l, 5 x

L 'ye ulaşabilir. Fakat bunun 2 L olması hemen

imkânsızdır. Bir tekne inşaa edilmesi tasarlandığında düşünülen ekonomik hıza göre

teknenin boyu aşağıdaki tablodan bulunabilir. V/ L =1 eşitliği kullanılarak tablo

hazırlanmıştır.

İstenen ekonomik hız Tekne için gerekli boy
6 knot 6x6 =36 ft
7 kaot 7x7 = 49 ft
8 knot 8x8 = 64 ft
9 knot 9x9 = 81 ft
10 kaot 10x10 = 100 ft
11 knot 11x11 = 121 ft

Tablo 1.2: Hıza göre tekne boyunun hesabı




Eğer yaptırılacak geminin hızının arttırılması isteniyorsa tekneye daha güçlü bir

makine konulması yerine teknenin boyunun arttırılması tercih edilmelidir.



ÖRNEK: 490 Grosstonluk ve uzunluğu 140 ft olan bir trol gemisinin ekonomik hızı

12 knottır.



Hız ile Beygir Gücü Arasındaki Bağıntı



Bunu bir örnek üzerinde inceleyelim, 50 gros tonluk 76 ft uzunluğundaki bir tekne için 

Click this bar to view the original image of 584x229px.


Tablo 1.3: Hız ile beyğir gücü arasındaki bağıntı

1 yorum :

  1. IZLANDA imalati, KIYI BALIKCILIK sektöru icin imal edilen yeni SURAT TEKNELERI :)

    http://www.seigla.is/Pictures/Pictures-en.html

    YanıtlaSil

ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.

 photo gezenoltabalk_zps6mclks9e.gif
Gezen Olta Balık © 2013 Supported by Best Blogger Templates and Premium Blog Templates - Web Design