YEDEK BOT ve DİNGİ
Bir yelkenli teknenin, ister demirleme
ister yanaşma ve gereğinde de yanaştıktan sonra sahil ile iştirakini
sağlamada en büyük yardımcılarından birisi dingisi veya botudur. (Resim-71)
Açıkta demirde kalındığında sahile gidip gelmeyi, öte-beri taşımayı sağlar. İkinci demiri atmak, sahilden koltuk almak gibi zor manevralarda en büyük yardımcıdır. Teknenin karaya oturduğu ya da terki durumunda kurtarıcıdır. Günümüzde dingiler veya botlar, çoğunlukla içine hava basılarak şişirilen (inflatable) yumuşak sistemlerden imal edilmektedirler. Yumuşak dingilerin, sert ahşaptan veya plastikten olanların tersine saklama kolaylığı vardır. Kolaylıkla demonte edilip uzun süreli, mesela kış döneminde, iç ortamda veya ambarda saklanmaları mümkündür. Yumuşak olukları için tekneye sürtünerek zarar vermezler. Daha dengelidirler ve daha hafiftirler. 2,5 metreye kadar olanlarını tek başına güverteye almak mümkündür. Güvertede baş üstünde veya yer müsaitse bumba altında ters kapak ederek taşınabilirler. Bu tür malzemeden üretilmiş dingilerin en büyük düşmanı sivri kaya veya iskele çivileriyle güneştir.
Bununla beraber sert malzemeden üretine
dingiler sert ortamda ve rüzgarda kürek veya dıştantakma ile daha
stabildirler. Daha uzun süra dayanırlar.
Botun üstüne teknenin adını yazmak adettendir. Tender To anlamına gelen kelimelerin baş harflerine istinaden, TT-Lotus gibi, bu sayede botun Lotus adlı teknenin botu olduğu anlaşılır.
Günümüzde şişme botlar sert sabit taban, katlanır ahşap veya aluminyum taban veya ızgaralı
modeller olarak üretilmektedirler. Bunların hafif ızgaralı
tabanlardır. Katlanmaları ve taşınmaları kolay belli bir boya kadar
üretilirler. Katlanır tabanlar yine saklanmaları kolaydır ancak
montajları ızgara tabanlara göre biraz daha zordur. Daha ağır ancak boy
olarak daha büyük modellerde tercih edilirler. Tüp taşımak, ağır çapa
taşımak ve kalabalık olarak bota binme durumlarında ızgara tabanlara
göre daha stabildirler.
Sert tabanlı botlar ise daha da büyük modellerde tercih edilir. Daha ağır ve pahalı modellerdir. Özellikle yüksek beygir gücü kullanımı söz konusu olan modeller için çok uygundur. Daha ağır motorlar ve botlar söz konusu olduğunda teknenin kıçında yer alan mataforalarla, botun askıya alınması kolaylaşır. Bir bot ancak ıskarmozu kadar güçlüdür
Bununla beraber günümüzde
birçok bot, kıçtan takma benzinli motorlarla seyretmektedir.
Yatçılıkta, genellikle yardımcı amaçlı kullanılan dıştan takma
motorlarda, çoğunlukla tek kişinin kaldırabileceği kadar hafif
makineler tercih edilmektedir. Deniz suyuna ve deniz şartlarında
yıpranmaya oldukça dayanıklı 2 zamanlı makineler daha hafif ve ucuz
olmakla beraber, her kullanımda 100/1 oranında benzine yağ
karıştırılması ve dolayısıyla daha az çevreci olması sebebiyle Avrupa
ülkelerinde gittikçe daha az kullanılır olmuştur. Birçok firma 2 zamanlı
motor üretimlerini azaltmış ya da durdurmuştur (Resim-55j)
Kıçtan takma çalıştırırken:Dıştan takma motorlar için 2 zamanlı ve 4 zamanlı ayırımından başka, bir de kısa ve uzun şaft ayırımı mevcuttur. Uzun şaftlar genelde büyük bir kıç aynası olan sandal ve ahşap kayıklarda kullanırken, genelde şişme bot aynaları için kısa şaftlar yeterli olmaktadır. (Resim-72) 1-Anahtarı yerine takınız 2-Depoda benzin olup olmadığını kontrol ediniz 3-Benzin havalandırmasını açınız 4-Benzin giriş vanasının açık olduğunu kontrol ediniz 5-Motor soğuksa jikleyi çekiniz 6-Etrafınızdakilere sakatlık vermemeye dikkat ederek, çekme kolunu sert ve kuvvetli olarak çekiniz 7-İskeleden ya da tekneden ancak motoru çalıştırdıktan sonra ayrılıp avara olunuz 8-Botun sağ tarafına oturup, motoru sol elle kullanınız 9-Tek başına seyrediyorsanız, motorun anahtarını el bileğinize bağlayınız |
0 yorum :
Yorum Gönder
ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.