SEYİR YARDIMCILARI
DERİNLİK ve HIZ GÖSTERGESİ
Hız göstergesi veya eski dilden tanımla parakete,
teknenin altına monte basit bir su değirmeni mantığı ile çalışan bir
pervanedir. Teknenin su üstünde kat ettiği mesafeyi ve dolayısıyla hızı
tespit eder. Ancak parakete veya hız göstergeleri, mekanik çalışan
sistemlerdir.
Akıntıyı hesap edemez, eğer o bölgede mevcut akıntı
biliniyorsa, hesaba katılarak doğru sonuca ulaşmak mümkündür ancak
Çanakkale veya İstanbul Boğaz’ı gibi akıntı hızlarının 3-4 mil
olabildiği yerlerde yanılma payı da çok olur.
Bu gibi durumlarda GPS kullanarak kara hızını (gerçek hızı) tespit etmek gerekebilir.
Eski dönemlerde, parakete teknenin arkasından sallandırılan, suyu tutan bir pervanenin dakikada kaç birim gittiğini sayarak hesaplanırdı. Bir el incesi üzerine atılan düğümlerin (knot) kaç tanesinin birim zamanda kaydığını saymak, teknenin kabaca hızını hesaplamak için yeterli oluyordu.
İngiliz terminolojisinde tekne hızının deniz mili cinsinden biriminin knot olması bu sebebe dayanır.
Keza, günümüzde dahi, teknede kullanılacak hassas teknolojilerin yokluğunda ya da bozulduğu durumlarda, teknenin başından atılan yüzen bir cismin teknenin sonuna kadar kaç saniyede geldiğini hesaplamak-akıntının ihmal edilebilir düzeyde olduğu durumlarda-kabaca bir fikir verebilir.
Derinlik göstergesi veya eski dildeki tanımla iskandil teknenin altındaki derinliği
gösterir. Genellikle teknenin karinasına yerleştirilmiş,
denizaltılardaki sonar mantığı ile çalışan yani bir ses dalgası (eko)
göndererek, yayarak dipteki cisimlere çarpıp geri gelmesiyle aradaki
zaman aralığını ölçerek çalışır.(Resim-138)Bu gibi durumlarda GPS kullanarak kara hızını (gerçek hızı) tespit etmek gerekebilir.
Eski dönemlerde, parakete teknenin arkasından sallandırılan, suyu tutan bir pervanenin dakikada kaç birim gittiğini sayarak hesaplanırdı. Bir el incesi üzerine atılan düğümlerin (knot) kaç tanesinin birim zamanda kaydığını saymak, teknenin kabaca hızını hesaplamak için yeterli oluyordu.
İngiliz terminolojisinde tekne hızının deniz mili cinsinden biriminin knot olması bu sebebe dayanır.
Keza, günümüzde dahi, teknede kullanılacak hassas teknolojilerin yokluğunda ya da bozulduğu durumlarda, teknenin başından atılan yüzen bir cismin teknenin sonuna kadar kaç saniyede geldiğini hesaplamak-akıntının ihmal edilebilir düzeyde olduğu durumlarda-kabaca bir fikir verebilir.
Resim-138: El iskandili ve derinlik göstergesi paneli. Genelde derinlikler metre cinsinden ifade edilir.
|
El iskandili olarak tabir edilen ucunda kurşun bir ağırlık olan bir halatın yani salvonun dibe sarkıtılmasıyla da derinlik ölçülebilir. Teknenin yavaş ya da duruyor olması doğru ölçüm için gereklidir. Aynı zamanda dipten örnek alarak kum gibi, balçık gibi, zeminin karakteri açısından da bilgi verir.
Resim-139: Bir otopilotun
elemanları. Sol üstte gösterge paneli, sol altta pusulası, sağ altta
kollar. Sağ üstte aynı sistemde koordine olarak çalışan bir
chartplotter görülüyor
|
OTOPİLOT
Otopilot adından da anlaşılacağı gibi
teknenin rotasını kontrol ederek seyrini sağlayan ünitedir. Dümene
monte edilir. Genellikle 12V elektrikle çalışır. Kendi içinde bulunan
pusula ile devamlı ölçüm yapar ve rotadan sapma tespit ettiğinde
müdahalede bulunarak tekneyi rotasına sokar.
Bir kumanda paneli, elektronik bir devre içeren motor ünitesi, pusula, kol ve mekanik sistemlerden oluşur. Yeke dümenlerde basit bir kol ile sistemi oluşturmak gayet mümkünken daha büyük sistemlerde, kayışlı, pistonlu veya hidrolik kollarla dümene kumanda edilir.
Bir kumanda paneli, elektronik bir devre içeren motor ünitesi, pusula, kol ve mekanik sistemlerden oluşur. Yeke dümenlerde basit bir kol ile sistemi oluşturmak gayet mümkünken daha büyük sistemlerde, kayışlı, pistonlu veya hidrolik kollarla dümene kumanda edilir.
Genelde manyetik
pusula ile çalışan otopilotlara yakın konumuş manyetik metal cisimler
veya monte edilen elektrikli aletler rotadan sapmalara veya önemli
arızalara sebep olabilirler.
Elektrikle çalışan bir otopilot, özellikle dalgalı bir
seyirde oldukça fazla elektrik çeker. Dolayısıyla elektrik tüketimini
minimalize etmek isteyen birçok uzakyolcu kendi teknelerinde, uzun
seyirlerde rüzgar dümeni kullanırlar. (Resim-140)
Resim-140: Kendi dümen palası olan veya asıl palaya monte edilen farklı sistemlerde çalışan rüzgar dümeni sistemleri
|
Resim-141: Harita masası, pafta harita, paralel cetvel ve pergel
|
HARİTALAR
Haritalar mevki koymak, rota çizmek gibi denizciliğin en önemli melekelerinin ana yardımcısıdır. Günümüzde tamamen elektronik-bilgisayar sistemleri ile yapılıyor olsa dahi, eski usul kağıt haritalar ve onların okunması yöntemleri akılda tutulmalı ve unutulmamalıdır.Seyir bölgesini ve etraf coğrafyayı geniş plan olarak gösteren küçük ölçekli parça haritalar veya bir limanın girişini ve etraf detayları gösteren büyük ölçekli portolonlar olarak yapılırlar.
Kağıt haritalarda mevki koyma ve rota çizmek için paralel cetvel, pergel ve kurşunkalem setine ihtiyaç vardır. (Resim-141)
Harita kataloglarında o bölgenin tüm haritaları numaralarıyla gösterilmiştir. (Resim-142)
Paralel cetvel ile kağıt üstünde çizilen rota en yakın pusula gülüne düşürülerek, manyetik ve gerçek değerleri elde edilir. Pergel mesafe ölçümünde kullanılır.
NOTİK YAYINLAR
Seyir Hidrografi ve Oşinografi Dairesi tarafından Seyir için yardımcı bazı notik yayınlar ve güncellemeler yayınlanır.Haritalarda kullanılan işaret sembol ve kısaltmaların bulunduğu yayınlara ek olarak haftalık yapılan güncellemelerle fenerler, şamandıralar ve benzeri unsurlara ait değişiklikler bildirilir.
Resim-142:
Farklı bölgeler için hazırlanmış, farklı ölçeklerde ve detayda
haritalar mevcuttur. Bunlar harita katalog kitaplarından temin edilir.
|
PİLOT KİTAPLAR
Haritalar ve notik yayınlara ek olarak
seyir ve demir yerleri ile ilgili detaylı hazırlanmış Pilot Kitaplar da
mevcuttur. Profesyonel-ticari gemiler için Admiralty ve benzeri
kuruluşlar tarafından hazırlanan pilot kitapların benzerini hatta çok
daha fazla detay içeren örneklerini Amatör Yatçılar için bulmak
mümkündür.
Sadun Boro tarafından hazırlanan Vira
Demir ile Rod Heikell ve ekibi tarafından hazırlanmış, Imray tarafından
satışa sunulmuş Turkish Waters bu grubun en iyi iki örnek referans
kitabıdır.
Bu yayınlarda, bellei başlı haritalar,
rotalar, dikkat edilecek hususlar ile demir yerleri ile ilgili detaylar
(zemin, hakim rüzgar, barınaklar ve sahildeki olanaklara kadar)
detaylarını bulmak da mümkündür.
Resim-143a: Solda Rod Heikell ve sağda Sadun Boro'nun değerli bilgiler içeren pilot kitapları
|
GPS ve CHARTPLOTTER
GPS yani Global Positioning System, dünya
etrafında dolaşan uydular sayesinde bulunulan yerin koordinatını tam
bir doğrulukla ölçen alettir. Aynı zamanda gidilen yönü, gerçek olarak,
yani manyetik olmaksızın ve yine gerçek hızı büyük bir kesinlikle
verir.
El GPS’leri elde genelde kalem pille çalışan modellerdir. Bazılarında bir takım haritalar yüklü olmakla beraber, hem haritaların istenilen düzeyde denizcilik detayları içermemesi hem de ekranların küçük olması dolayısıyla uzun mesafelerin söz konusu olduğu tipte rota çizimlerine olanak sağlamaması sebebiyle denizcilikte çok tercih edilmez.
Bu tip el GPS’lerini bağlantı kablolarıyla bilgisayara bağlamak ve harita programlarına uygulamak mümkündür. Ancak laptoplar ve bilgisayarlar denizde ıslak ve rutubetli ortamlar için uygun olmadığı ve fazla elektrik tükettiği için bu amaca hizmet eden chartplotter uygulamaları yaygınlaşmıştır. (Resim-143)
El GPS’leri elde genelde kalem pille çalışan modellerdir. Bazılarında bir takım haritalar yüklü olmakla beraber, hem haritaların istenilen düzeyde denizcilik detayları içermemesi hem de ekranların küçük olması dolayısıyla uzun mesafelerin söz konusu olduğu tipte rota çizimlerine olanak sağlamaması sebebiyle denizcilikte çok tercih edilmez.
Bu tip el GPS’lerini bağlantı kablolarıyla bilgisayara bağlamak ve harita programlarına uygulamak mümkündür. Ancak laptoplar ve bilgisayarlar denizde ıslak ve rutubetli ortamlar için uygun olmadığı ve fazla elektrik tükettiği için bu amaca hizmet eden chartplotter uygulamaları yaygınlaşmıştır. (Resim-143)
Resim-143: Birden fazla fonksiyonu aynı anda, güneş ışığında bile parlaklığını kaybetmeyen modern bir chartplotter ekranı
http://www.lotusseyirdefteri.com/seyir_yardimcilari.html
|
0 yorum :
Yorum Gönder
ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.