İÇTEN TAKMA MOTOR MONTAJ ŞEKİLLERİ



iÇTEN TAKMA (INBOARD)
Bu montaj şeklinde pervane, motor ve şanzımana şaft yardımıyla bağlıdır. Bu tip montajlarda motor, şaft ve pervane çok düzgün bir eksen ile bağlı olmalıdır. Düzgün olmayan, merkezden kaçık, yalpalayan bir dönüş şafta ve en önemlisi gövdeye zarar verebilir.


V-TİPİ MONTAJ (V-DRIVE)
Bu montaj şeklinde motor, şanzıman ve su pompası teknenin ön tarafına bakacak şekilde montajlıdır. Yani motor diğer montaj şekillerine göre ters durmaktadır. Ve pervane motorun tam altına denk gelmektedir. Bu montajın avantajı motoru ve aktarma organlarını arka kısıma alarak yer kazanmaktır.


DÜMEN TİPİ (STERN DRIVE)
Bu montaj şekli içten-dıştan takma olarak da bilinir. Motor ve şanzıman teknenin içindedir. Dümen-pervane sistemi çapraz hareket yapabilen aktarma sistemi ile teknenin dışındadır. Bu sistemde yönlendirme pervanenin sağa sola çapraz dönmesi ile yapılmaktadır.


FIŞKIRTMA-JET TİPİ (JET-DRIVE)
Bu montajda motor teknenin içinde yer alır ve şanzıman sistemi yoktur. Yüksek hızlı su emiş pompası ve ayarlanabilir fışkırtma ağzı (noozle) şanzımana benzer hareket ederek, yönlendirmeyi kontrol eder. Hızlanmak istediğimizde fışkırtma ağzı açılıp kapanma hareketi yaparak şanzıman gibi çalışır. Sağa sola dönerek dümen görevini yapar.





V-TİPİ MONTAJ (V-DRIVE)



DÜMEN TİPİ (STERN DRIVE)



FIŞKIRTMA-JET TİPİ (JET-DRIVE)


Deniz motorları

İster benzinli, ister dizel olsunlar deniz motorlarının büyük bir çoğunluğu araba motorlarına benzer bir şekilde dört zamanlıdırlar. Bir benzin motorunun karbüratöründe karıştırılan benzin ve hava, pistonun aşağıya inmesiyle başlayan emme zamanında, emme valfinden geçerek silindire emilir. Emme ve egzoz valflerinin kapalı olduğu sıkıştırma zamanında yükselen piston bu karışımı sıkıştırır ve strokun sonunda bujilerle oluşturulan kıvılcım yardımıyla karışım patlatılir. Hızla yanan yakıt silindirde genişlemeyi sağlayarak (iş zamanı) pistonu aşağıya iter. Daha sonra açılan egzoz valflerinden çıkan yanmış gazlar egzoz manifoldunu ve boruları takip ederek dışarıya atılırlar. Bu egzoz zamanını takip ederek aynı çevrim tekrarlanır. İyi bir motor işleyişi, temelde içeriye gerekli yakıt/hava karışımını gönderen karbüratöre, doğru zamanda güçlü bir kıvılcım oluşturulmasına ve emme ve egzoz valflerinin doğru zamanda açılıp kapanmasına bağlıdır.

Dört zamanlı dizel motorlarda emme zamanında, kanşım yerine sadece hava emmek dışında çok benzer bir şekilde çalışırlar. Emilen hava, piston strokunun en üst noktasına geldiği zaman yakıt pompası tarafından silindir içine düzgün bir şekilde püskürtülen yakıtı tutuşturacak sıcaklığa dek sıkıştırılarak ısıtılır. Ardından yakıt yanarak yararlı işi gerçekleştirir ve devrin geri kalan kısımlarında tıpkı bir benzinli motorun işleyişi gerçekleşir.
İki zamanlı motorlarda silindire yakıt ve hava alma, yanma, yanmanın yararlı işe dönüşmesi ve yanmış gazların dışan atılması operasyonu krankşaftın bir dönümünde, yani pistonun iki strokunda gerçekleşir. Bu motorlarda yakıt dört zamanlı motorlardaki kadar ekonomik bir şekilde yakılmaz. Ayrıca iki zamanlı motorlar, iç yağlama için yakıtlarına bir miktar yağan kanştırılmasını gereksinirler ki bu da ekonomikliği olumsuz yönde etkiler.kyn:turkıyeyatrehberı