Çift pervane sistemlerinde omurgadan aynı uzaklıkta ve simetrik olarak sancak ve iskelede birer pervane bulunur. Çift pervane sistemleri sabit adım pervaneli olabildiği gibi, değişken adım pervaneli de olabilmektedir. Pervanelerin omurga hattında olmayıp belli bir açılıkta olmalarının özellikle manevra açısından bazı avantajları vardır.

• Her iki pervanenin de omurga hattından açıkta olması pervanelerin gemi bünyesiyle olan ve ensel kuvvetler doğuran etkilerini en aza indirir.
• Pervanelerin omurga hattında olmaması bir moment kolu oluşturarak ileri ve geri yolda dümeni hesaba katmaksızın bir döndürme etkisi oluşur. Bu özellik geminin manevra özelliğini arttırır. Örnek olarak dümen etkisini hesaba katmadan sadece sancak pervane ileri yol çalıştırıldığında geminin pruvası iskeleye doğru gelir. Sancak pervane tornistan çalıştırıldığında ise pruva sancağa gelir. Bu özelliklerden yararlanarak dar manevra alanlarında bir makineyi ileri, diğerini geri çalıştırarak gemiye fazla ileri yol kazandırmadan döndürmek mümkündür. Eğer dümende uygun şekilde kullanılıyor ise dönüş çok daha dar bir alan içerisinde kısa zamanda gerçekleştirilmiş olur. Bu bölümde vermiş olduğumuz örneklerde çift pervane sisteminin sabit adımlı pervanelerle donatılmış olduğunu var sayıyoruz.

Bir örnek daha vermek gerekirse gemiyi en kısa zamanda sancağa döndürmek istediğimizde iskele pervaneyi ileri yol, sancak pervaneyi tornistan çalıştırılır ve dümeni de sancak alabandaya basarız.
Çift pervane sistemleri içe dönüşlü ve dışa dönüşlü olarak dizayn edilirler.

Böylelikle pervaneler ileri ve geri yolda birbirlerinin tersi yönde dönerler. Bu özellik her iki pervane tornistan ve ileri yol çalıştığında her birinin neden olduğu ensel itme etkisini diğer pervanenin etkisiz kılması demektir. Bu özellikleriyle çift pervaneli gemiler dümen’e minimum gereksinme duyarak düz bir hat üzerinde hareket etme kabiliyetine sahiptir.

İçe dönüşlü çift pervane sistemlerinde şekilde de görüldüğü dibi pervaneler ileri yolda iken sancak pervane saat yönünün tersine, iskele pervane ise saat yönünde döner. Dışa dönüşlü pervane sisteminde ise durum bunun tersidir. Sancak pervane saat yönünde, iskele pervane ise saat yönünün tersine döner. Dışa dönüşlü çift pervane sistemiyle donatılmış gemiler manevra kabiliyeti en yüksek gemiler arasında sayılır. Pervanelerin dışa dönüşlü olması özellikle dönüş manevralarında pervanelerin ensel itme kuvvetleri dönüşü kolaylaştıracak şekilde gerçekleşir.

Örnek vermek gerekirse dar alanda iskeleye dönüş yaptığımızı var sayalım. Sancak makineyi ileri yol, iskele makineyi tornistan çalıştırır ve dümeni iskele alabandaya basarız. İleri yolda iken saat yönünde dönen sancak pervane ve tornistanda tersine ve yine saat yönüne dönen iskele pervane neredeyse bir gemi boyunun içerisinde deminin dönmesini sağlar.