Bir gemiyi oluşturan kısımlar. |
Ana Omurganın tarifi :
Geminin temelini teşkil eder. Baştan kıça kadar geminin en altında ve ortadadır.
Kontra Omurganın tarifi :
Ana omurganın zedelenmemesi için altına konan omurgadır.
Yalpa Omurgasının tarifi :
Geminin yalpasını azaltmak için su kesiminin alt kısmına sintine dönümü dış
kısmına, boylamasına konan uzun parçalardır.
Baş Bodoslama nedir?
Omurgadan baş tarafa kaldırılan demir veya ağaç kısımdır.
Kıç Bodoslama nedir?
Omurgadan kıç tarafa kaldırılan demir veya ağaç kısımdır.
Posta veya Eğri nedir?
Döşeklerden yukarı doğru çıkan ve üzerlerine kaplama veya saç levhaların
vurulduğu tekne yapı elemanıdır.
|
Kaplama nedir?
Ağaç teknelerde üzerine boyuna kaplanan tahtalardır.
Kemere nedir?
Karşılıklı iki postayı veya eğriyi birleştiren tekne elemanıdır. Bunların
üzerine güverte saçı veya tahtaları konur.
Öksüz Kemere nedir?
Makine kaportası veya ambar ağızları gibi açık yerlerin iki yan tarafına konan
yarım kemerlere denir.
Karina nedir?
Gemi boşken su yüzünden aşağıya omurgaya kadar olan dış kısımdır.
Borda nedir?
Gemi boşken karinanın üstünde ana güverteye kadar olan dış kısmıdır.
Alabanda nedir?
a. Tekne borda kaplamalarının iç yüzü
b. Dümeni olanağı kadar basmak
anlamındadır.
|
Kaç türlü güverte vardır?
a. Ana güverte,
b. Filika güvertesi
c. Glodara güvertesi
d. Gezinti güvertesi
e. Miyar pusla güvertesi
f. Kasara güvertesi
|
Bir geminin kısımlarından bazı Deyimler.
|
Çene nedir?
Baş tarafta bodoslama ile omurga arasındaki kavisli yerdir.
Çalım veya Kuruz nedir?
Kıç tarafta sudan aşağı olan dar kısımdır.
İskele Tavası nedir?
Gemi iskelelerinin en alt ve üst kısımlarındaki dört köşe kısımlardır.
Lumbarağzı nedir?
Gemiye giriş - çıkış yerleridir.
Armuz nedir?
Yan yana gelen kaplama veya güverte tahtalarının arasında, uzunluğuna hasıl olan
açıklıktır.
Sugra nedir?
Baş başa bitişik olarak gelen güverte veya kaplama tahtalarının aralarında,
enliğine hasıl olan açıklıktır.
Puntel nedir?
Güvertenin kuvvetlendirilmesi maksadıyla alttan dikine vurulan destekler ile
güverte üzerindeki vardavelaları tutmak için güverte üzerine dik konulan demir
veya pirinç çubuklardır.
Vardavela nedir?
Küpeştenin altındaki veya üzerindeki puntellere bağlı ve güverteye paralel demir
veya pirinç çubuklardır. Tentelerin yakalarını bağlamak için kullanılan ve
puntellerin üst başlarında boyuna geçirilen tellere de vardavela denir.
|
Gemicilikte kullanılan deyimler |
Şeytan Çarmıhı:
Gemicilerin bordadan aşağıya inmesi için kullanılan ip merdivenlerdir.
|
Manika :
Geminin ambar, makine dairesi v.s. gibi kapalı mahallerine temiz hava girmesi
için açılan deliklere konulan hava borularıdır.
|
Baba:
Halat ve tel bağlamak için gemi güvertesine bağlı demir sütunlarıdır.
|
Koç Boynuzu :
Geminin çeşitli yerlerinde halat volta etmek için kullanılan boynuz şeklinde
ağaç veya metallerdir.
|
Mapa :
Güverte üzerinde bulunan sabit halkalardır.
|
Anele :
Güverte üzerinde bulunan hareketli halkalardır.
|
Karanfil :
Pruva direği ile grandi direği cundaları arasındaki tel halattır.
|
Falaka :
İki matafora cundaları arasında yer alıp can halatlarının bağlı bulunduğu tel
halat.
|
Irgat :
Geminin demirini denize funda etmek, tekrar gemiye almak ve halat manevraları
yapmak için baş üstünde bulunan makinedir.
|
Vinç :
Özellikle gemiye yük almak ve vermek için kullanılan ambar ağızlarına yakın
makinelerdir.
|
Bumba :
Gemiye yük alıp, çıkarmak için genelde vinçle kullanılan ağaç veya içi boş demir
borulardır.
|
Abli :
Bumba cundasına bağlı halat veya palangalardır. Bumbayı istenilen tarafa
çevirmek için kullanılır.
|
Bir geminin kısımları. |
Küpeşte :
Parampetlerin veya vardavela puntel yapısı üzerine konulan ağaç veya metallerdir.
|
Firengi :
Güvertedeki suların denize akması için bordaya açılan deliklerdir.
|
Sintine :
Çift dipli teknelerde ambarların dip taraflarında karina saçları
|
Kurt Ağzı :
İçinden halat geçmesi için güverte üzerinde baş ve kıç omuzlarına bağlanan demir
yastıklardır.
|
Portuç:
Aletler, boya vs. saklanmasına mahsus dolap veya kapalı bölüm.
|
Dabılbotum :
Geminin karinesi yırtıldığı zaman teknenin su almaması için, postaların iç
tarafına ikinci bir kaplama daha kaplanır ki bu iki kaplama arasına dabılbotum
denilir. Safra veya yakıt tankı olarak kullanılabilir.
|
Lumbuz :
Işık veya havanın gemiye girmesi için bordaya açılan yuvarlak pencerelerdir.
|
Körkapak :
Lumbozları içerden kapayan demir kapaklardır.
|
Pruva Direği :
Pruvadan itibaren 1. direktir.
|
Grandi Direği :
Pruvadan itibaren 2. direktir.
|
Mizana Direği :
Pruvadan itibaren 3. direktir.
|
Kontra Mizana Direği :
Pruvadan itibaren 4. direktir.
|
Kontreta Mizana Direği :
Pruvadan itibaren 5. direktir.
|
Seren :
Direk veya çubuklara enine olarak konulan ağaç veya saç sütun olup, makineli
gemilerde işaret bayraklarının çekilmesi, yelkenli gemilerde yelken açılmasında
kullanılır.
|
Cunda:
Bir serenin veya direğin en ucuna denilir.
|
Kapela :
Çarmık veya patrisaların bağlı bulundukları veya geçtikleri yerlere denir.
|
İskalarya :
Çarmıkların aralarında yapılan ip basamaklardır.
|
Çarmık :
Direkleri yandan tutan tel halatlardır.
|
Patrisa :
Direkleri kıça doğru tutan halatlardır.
|
İstirilya :
Direkleri başa doğru tutan halatlardır.
|
Arma :
Güverte üzerinde bulunan direk, seren, bumba vs. ile bunların donanımıdır.
|
Cıvadra :
Geminin baş tarafından denize doğru çıkmış olan direktir. Buraya istiralyalar
bağlanır.
|
Dümen :
Gemiyi istenilen yöne çevirmek için, saç veya tahtadan yapılan ve geminin kıç
tarafında bulunan hareketli donanımdır.
|
Yelpaze :
Dümenin su içindeki en geniş kısmıdır.
|
Dümen Boğazı :
Yelpaze ile dümen tası arasındaki kısımdır.
|
Dümen Tası :
Yekenin dümene bağlı bulunduğu en üst kısmıdır.
|
Yeke :
Dümeni istenilen yöne çevirmek için dümen tasına bağlı koldur.
|
Dümen Dolabı:
Dümen yekesine donatılan dümeni sancak ve iskeleye basan donanımdır.
|
Loça :
Demir zinciri ve halatların gemiye giriş çıkış yerlerinde özel olarak yapılmış
açıklıklardır.
|
Tente :
Güverteyi güneş ve yağmurdan muhafaza etmek için güverte üzerine açılan branda
örtü.
|
Tente Omurgası :
Tentenin, orta altına konulan ağaçtır.
|
Sancak ve iskele geminin neresidir?
Bir geminin baş - kıç hattı üzerinde pruvaya baktığımızda sağda kalan kısmına
sancak, solda kalan kısmına iskele denir.
|
Pupa ve pruva nedir?
Geminin kıç tarafına pupa, baş tarafına da pruva ismi verilir.
|
Gemi demiri nedir?
Geminin deniz üstünde bir mevkide durmasını sağlamak için, halat ve zincire
bağlı muayyen ağırlıklarda şekil verilmiş demirdir.
|
Gemi demirinin kısımlarını :
a. Anele
b. Beden
c. Çipo
d. Askı Mapası
e. Kollar
f. Tırnak
g. Gaga
h. Meme
|
Deniz araçlarında genellikle kullanılan makaralar :
Ağır cisimlerin kaldırılmasında veya indirilmesinde, az güç sarf ederek çok iş
yapmak amacı ile palanga sistemlerinde veya işleyen bir halatın yönünü
değiştirmede kullanılan madeni ve ağaç araçlardır.
|
Halat :
Gemilerde arma ve diğer donanımlarda; bağlama, çekme, kaldırma işlerinde
kullanılan malzemelerdir.
|
Yapıldıkları materyale göre halat tiplerini :
a. Bitkisel halatlar
b. Madeni halatlar
c. Sentetik halatlar
|
Yapılış malzemesi ne olursa olsun halatlarda bulunması gereken nitelikler
:
v Çekme gücünün yüksek olması
v Tabi ve kimyevi etkenlere karşı dayanıklılık
v Esnek, yumuşak ve hafif olması
|
Halatları meydana getiren elemanlar :
a. Lif: Halatın yapıldığı malzemenin en ince parçasıdır.
b. Flasa: Liflerin bir tarafa bükülmesi ile elde edilen ve halatı meydana
getiren ipliklerdir.
c. Kol: Flasaların bir tarafı bükülmesi sonucu halatın elde edilen uç
elemanlarıdır. Flasa gibi bütün halat boyundadırlar.
d. Halat: Kolların bükümünün aksi yönünde hepsinin birarada bükülmesi ile halat
meydana gelir.
|
Usturmaça nedir, nerelerde kullanılır?
Gemilerin bir yere aborda (yanaşma) olmaları halinde veya bir rıhtımda yatarken,
geminin deniz etkisi ile rıhtıma çarpmaması ve bordasının hasar görmemesi için,
özel surette yapılmış yastıklardır. Birçok tipleri olup; ağaç, halat, lastik ve
sentetik köpükten yapılmış olanları vardır.
|
Kaç çeşit yelken mevcuttur?
1. Randa yelkeni
2. Pıraçıra yelkeni
a. Aşırtmalı pıraçıra
b. Sabit pıraçıra
3. Latin yelkeni
4. Yarım latin yelkeni
5. Huri-pena veya markoni yelkeni
|
Dört direkli bir yelkenli geminin direklerinin isimlerini sayınız.
- Pruva
- Grandi
- Mizana
- Kontra mizana
|
Kabasorta yelkenin yakalarını sayınız.
- Cunda yakası
- İskota yakası
- Seren yakası
- Orsa yakası
- Altabaşo yakası
|
Randa yelkenin yakalarını sayınız.
- Karula yakası
- Çatal yakası
- Cunda yakası
- İskota yakası
- Orsa yakası
- Seren yakası
- Kıç gradin yakası
- Altabaşo yakası
|
Üç köşe yelkenin yakalarını sayınız.
- Karula yakası
- İskota yakası
- Çördek yakası
- Kıç gradin yakası
- Orsa gradin yakası
- Altabaşo yakası
|
Bir can filikasında bulunması gereken malzemeler :
Motorlu ve kürekli cankurtaran filikaları aşağıdaki gibi donatılır:
1. Yedekliği ile beraber tam kürek takımı (motorlu filikalarda aynı boyda
filikadakinin yarısı)
2. Bir boyna küreği
3. 1.5 takım düz veya yarım ay iskarmoz
4. Bir filika kancası (motorlu filikalarda iki kanca)
5. Beher lavra deliğine ikişer tapa (valflı lavra deliklerinde buna gerek yoktur)
6. Galvanizli saçtan bir mastalya ve bir gerdel
7. Düz veya savlolu boyunduruk yekeli bir dümen
8. İki el baltası
9. Kullanışlı bir fener
10. Yelken donanımlı bir veya daha fazla direk
11. Bir filika pusulası
12. Filika bordasını kuşatan bir can halatı
13. Bir deniz demiri
14. 55 metre uzunluğunda bir el incesi
15. Nebati veya hayvani yağ dolu 4,5 litre hacimde ve deniz demirine
bağlanabilir bir kap
16. Filikanın içine girecek beher kimse başına, 1 litre içme suyu alan, su
sızdırmaz ve üzerine bir maşrapa bağlanmış tatlı su
sarnıcı
17. Filikanın içine girecek beher kimse başına, 1 kilo peksimet ve zeytin tanesi
alan su sızdırmaz kumanya sandığı
18. En az bir düzine kendi kendine tutuşur meşale bir kutu kibriti muhtevi su
sızdırmaz kutu
19. Küçük aletlerin yerleştirilmesi için sandık
20. Telsiz makinesi (motorlu filikalarda)
21. Işıldak (motorlu filikalarda)
|
İskandil nedir? Kullanıldıkları amaca göre kaç çeşit iskandil vardır?
İskandil, deniz derinliğini ölçmek için elektrikli veya üzerinde kulaç işareti
bulunan halat ve belirli ağırlıktaki kurşundan yapılmış aletlere verilen isimdir.
Kullanıldıkları amaca göre en küçüğünden itibaren iskandil çeşitleri şunlardır:
v Admiralti demiri
v Marten demiri
v Siemens demiri
v Danfor (hafif tip demir) demiri
v Pulluk tip demir
v Balıkça demiri
v Tırmık
v Şemsiye demiri
v Mantar demiri
|
Kilit nedir, kısaca anlatınız.
Gemilerde kullanılan halat, zincir gibi malzemeleri birbirine eklemek amacıyla
kullanılan malzemedir.
|
Radansa nedir, kısaca anlatınız.
Halatların çımalarına kasa yapmakta kullanılan ve kasa içine yerleştirilen
madeni malzemelerdir. Değişik büyüklüktedir.
|
Kerye nedir, kısaca anlatınız.
Halatların çımalarına geçici kasa yapmakta kullanılan madeni malzemelerdir.
Bilhassa bunların tel halatlarda kullanılma yeri fazladır.
|
Iskaça nedir?
Direklerin ve civadraların oturduğu yuvalardır.
|
Selviçe nedir?
Gemi donanımlarında kullanılan hareketli halatlara verilen genel bir isimdir.
|
İstinga nedir?
Yelkenlerin söndürülmesi için onları boğacak şekilde donatılmış selviçelerdir.
|
Arma nedir?
Gemilerin sabit donanımlarıdır.
|
Lava Etmek nedir?
Bir ana arma donanımının doldurulması, boşunun alınması anlamında kullanılır.
|
Laçka nedir?
Boş veya boşalmış anlamındadır. Bir halatı boşaltmaktır.
|
Orsa nedir?
Bir yelkenli tekne ile rüzgar üstüne yakın seyretme işlemidir.
|
Tıramola nedir?
Yelkenli bir teknede, tekneyi çevirecek rüzgarı bir kontradan diğer bir kontraya
alma işlemidir.
|
Apazlama nedir?
Kemere yönünden esen, yani bordaya dik gelen rüzgara denir. Bu rüzgarı
kullanarak seyreden yelkenli teknenin yaptığı seyre apazlama seyri denir.
|
Kabasorta nedir?
Arma direk donanımları serenli ve seren yelkenli olan yelkenli gemi
donanımlarıdır. Başka bir manası da iki tek dilli makaradan oluşan basit bir
palangadır.
|
Zincir nedir ve neden yapılmıştır?
Genel görünüşleri itibariyle birbiri içinden geçmiş madeni halkalardan oluşan
bir malzemedir. Dökme veya dökmeçelik olduğu gibi, kullanılacak yerlere göre
gerekli materyalden yapılır.
|
Zincirde bakla nedir?
Zinciri meydana getiren her bir halkadır.
|
Zincirde lokma nedir?
Zincirde bakla içine konan çubuk parçadır.
|
Kaplumbağa nedir?
Demir loçalarına yakın güvertelere monte edilmiş bir nevi kacıstanyoladır.
Ticaret gemilerinde kullanılır.
|
Kastanyola nedir?
Demirin fundası esnasında zincir süratle akarken, zincirin akışını kontrol için
ırgat üzerinde bulunan bir fren düzenidir.
|
Hırça Mapası nedir?
Demir zincirlerinin, zincirlikteki çimasının gemiye bağlandığı sağlam mapadır.
|
Domuz Tırnağı nedir?
Bir tarafı zincirin baklasına gelecek şekilde, diğer tarafı palanga donatmak
için mapalı olarak yapılmış demir kancalardır.
|
Bosa nedir?
Demir zincirlerini veya halatları voltadan önce tutmak için, güverteye çakılı
mapalara bağlı ve uçları maçalı, zincir veya halat parçasıdır. | | | | | | | | | | |
0 yorum :
Yorum Gönder
ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.