6 - Donanım ve Aksesuarlar
6 - Donanım ve Aksesuarlar
6.1 – İç yerleşim ve mobilyalar
6.4- Lumboz, manika ve hatchler
6.4 Kaporta girişleri
6.7 Yelkenler
6.1 – İç yerleşim ve mobilyalar
Yatlar
sadece açık havada spor amaçlı kullanılan deniz taşıtları değildirler.
Bir yat ekibi için aynı zamanda bir barınak olmalı ve uzun seyirlerde
karşılaşılabilecek uygunsuz hava ve deniz koşullarında tekne ekibe
güvenlik ve belli bir konfor sunmalıdır.
Bir
tekne projesinin önemli parçalarından biri de mobilya ve iç yerleşime
ait çizimler ve bunların yapım şekilleri olmalıdır. Başka türlü bitmiş
teknenin ağırlığı ve ağırlık merkezi tespit edilemez. Genelde tekne
tasarımcısı iç dekorasyon aksamını çizmiş, yerleştirmiş ve hesaplamış
olmalıdır, aksi takdirde gerek profesyonelce gerek amatörler tarafından
yapılmış teknelerde teknenin yüzme hattının değişmesine neden olacak
kadar ağırlık farklılıkları söz konusu olabilir. Genelde tekne
mobilyaları tekne içinde yük taşıyıcı bir görev üstlenmezler. Ancak
aşırı hafif olmaları gereken ve ufak bazı teknelerde örneğin yatak
kasaları, havuzluk oturakları veya farşlar teknenin boy ekseninde
mükemmel yük taşıyıcılar olabilirler. Ancak bu tarz takviyeler uzman
tasarımcılar tarafından hesaplanmalı ve planlanmalıdır.
Tekne
gövde malzemesi ne olursa olsun, iç dekorasyon için büyük bir
çoğunlukla ahşap ve ürünleri kullanılır. Aksi takdirde tekne içinde
sıcak ve rahat ortam oluşturulamaz. İç mobilya herhangi bir yük taşıyıcı
fonksiyon üstlenmediğinden aşırı sağlam ve ağır ölçülendirilmemelidir,
kayıcı tipte hızlı teknelerde bu hususa çok dikkat edilmeli, teknemiz
deplasman teknesi bile olsa, fazladan taşınan yük daima performans
kaybına neden olacaktır.
Daha
önceki dönemlerde bölme ve mobilyalarda kullanılan masif ağaçlar
yerlerini günümüzde üzerleri istenilen ağaç cinsine ait kaplama ile
kaplanmış su kontrplağı adı verilen, su ve rutubete dayanıklı kontrplak
malzemeye bırakmıştır. Ağırlığa önem verilen kayıcı tipteki motoryatlar
ve performans yelkenlilerinde daha hafif konstrüksiyonlar sağlayabilmek
üzere, köpük esaslı levhalar üzerine çok ince ahşaplar kaplanarak,
ahşabın görüntüsünden vazgeçmeden hafif çözümler yaratılmaktadır.
Tekne
içi salon (genelde kuzineyi de içeren) adı verilen, mümkün olduğunca
buradaki oturma gruplarının yatak olarak kullanılmadığı, günlük yaşam
grubundan, navigatöre ait köşe ve harita masasından, WC ve duş
bölümünden ve açıkta yer alan yataklar, veya bölmelerle ayrılmış
kamaralardan oluşur.
Orta boy yelkenli kuzinesi WC Kabini 25 m cıvarında motoryat salonu |
Mobilya
ve yaşam alanlarının planlanmasında bazı detaylara dikkat edilmelidir.
Bunlardan bazıları mümkün olduğunca kamara içinde tavan yüksekliklerinin
2,0 metre olması, yatak uzunluklarının 2,0 m, enlerinin 0,8 m
planlanması, her yatağın üzerinde en az 80 cm’lik bir boş hacim
yüksekliği olması, WC ve duş bölmelerinin 1200x800 mm alana sahip
olmasıdır.
Mümkün olduğunca ekipten her kişi için yaklaşık 1,70 m yükseklikte, taban alanı 0,25m² olan bir dolap bulunmalıdır.
Salon,
havuzluk oturma gruplarında her kişi için en az 60 cm oturma genişliği
olmalı, aynı genişlik her kişi için yemek masası tasarımında da dikkate
alınmalıdır. Yatak ve oturma grupları genelde zeminden 35-40 cm, kuzine
tezgahının ise 90 cm yükseklikte olması gerekir.
Bölme geçişleri veya kapı genişlikleri en az 50 cm, daha iyisi 60 cm olmalıdır.
4
kişilik bir yemek masası en az 750x1200 mm ölçülerinde olmalıdır.
Yelkenli teknelerde harita masaları en az 80cm boyda, 65 cm enli
yapılmalıdır.
Kuzinede
olabildiğince, derin bir veya çift eviyeye, üstten kapaklı bir buz
kutusuna, yeterli çalışma alanına, ufak da olsa, serbest salınabilir
fırınlı bir ocağa, yeterli raf ve dolap hacimlerine yer bulunmalıdır. 10
metreye kadar teknelerde hemen kaporta girişinde L-biçimli kuzine, daha
büyük teknelerde salon kısmında oturma grubu karşısında düz veya
U-biçiminde tezgaha sahip kuzineler görülmektedir.
|
Tüm
mobilya ve iç kaplamalarda teknenin iyice havalanabilmesi için hava
geçişini sağlayacak delikler, aralıklar veya ızgaralar bulunmalıdır.
Mobilyaların hiç bir şekilde keskin köşeler ihtiva etmemesi ekibin emniyeti açısından vazgeçilmezdir.
Tabanlar,
en az 15 mm kalınlıkta kontrplak üzerine halı kaplanarak veya
kaydırmazlığı sağlayan, cilalanmamış, tik gibi ham ağaçlar kaplanarak
oluşturulur. Taban zemini üzerinde bir kaç açılabilir farş kapağı
bulunmalı, bu şekilde tekne karinası gerektiğinde kontrol
edilebilmelidir. Koridorlar en az 50 cm, daha iyisi 75 cm genişlikte,
tekne içinde rahatlıkla dolaşmayı sağlamalıdır.
Genelde
belli tekne büyüklüklerine göre klasikleşmiş iç yerleşim şekilleri
vardır, takip eden bölümlerde bunlardan bazı örnekler resimlerde
görülmektedir. Yatlarda yatak altları, sırtlıkların arkası ve benzeri
köşe bucak depolama hacimleri olarak değerlendirilmelidir.
Kapalı
hacimlerde havalandırma genelde ihmal edilen, ancak çok önemli bir
konudur. Tekne açılabilir lumboz ve hatchler dışında, çeşitli manikalar
vasıtasıyla, teknede kimse bulunmadığında da sürekli biçimde
havalandırılmalıdır.
Teknenin
cokpit diye de adlandırılan havuzluğu zamanımızın üçte ikisini
geçirdiğimiz açık alandır. Havuz oturakları 2 metre boyunda en az 45-50
cm genişlikte olmalı, sırtlıkları böbrekleri rüzgardan koruyacak
yükseklikte olmalı, yelkenlilerde havuz oturakları arasındaki genişlik
azami 75 cm olmalıdır, böylelikle tekne yattığında ayaklarımızı karşı
oturağa dayayarak destek alabiliriz. Havuzlukta tekne malzemelerimizi
alacak kapaklı ambar hacimleri bulunmalıdır.
6.2.-Döşeme ve perdeler
6.2.-Döşeme ve perdeler
Çeşitli
tipte sentetik halılar koridorlar dışında, özellikle fiberglas
teknelerde yan yüzeyler ve tavanların kaplanmasında da kullanılmıştır.
Bu şekilde hem daha sıcak bir görüntü elde edilirken, ayrıca geceleri
tavanlarda rutubet ve su damlacıkları oluşumu engellenmektedir.
Kolaylıkla yapıştırılan bu malzeme yıllar içinde kolaylıkla yenilenme
imkanı da sağlar. Koridorlarda altı lastikli kaymaz cinslerinin
kullanılması önerilir.
Döşemeler
veya kaplanacak yüzeyler için kadife, moher, alcantara kumaşlar
(sırasıyla birbirinden daha üstün olmak üzere ) kullanılmaktadır. Deri
döşemeler için rutubetli ortamda küflenme tehlikesi söz konusu edilir.
Deri kullanılan teknelerin kuru ve rutubetsiz ortama sahip olması
gerekir. Suni deri sık kullanılan bir malzemedir. Micro elyaflı kumaşlar
çok dayanıklı ve çok hafiftirler.
Döşemelerin
eskisi gibi bir sünger bloğunun kumaşla kaplanmasıyla elde edilmesi
yeterli değildir. En azından değişik yoğunluk ve sertlikte iki ayrı
sünger cinsi üst üste yapıştırılarak üstüne bir elyaf katı döşenir. Bu
şekilde yaklaşık 12 cm yükseklikte yatak ve oturma minderleri yeterli
konfor sağlarlar. Oturma grupları için yapılan döşemelerin dümdüz değil,
belli bir profile sahip olacak şekilde imal edilmeleri oturma rahatlığı
sağlar. Lüks ve klimalı teknelerde evimizden bildiğimiz metal yaylı
yatakların benzerleri kullanılabilir, bu ortam şartları sağlandığında
yayların paslanması önlenir. Yatak ve oturma minderlerinin kumaş
kaplamalarının fermuarlı olması ve gerektiğinde sökülerek yıkama veya
temizletme imkanı vermeleri önemlidir.
Belli
bir gizlilik gereği ve örneğin Akdeniz güneşi teknelerin camları ve
hatchlerinde raylar üzerinde kayar açık renk perdelerin kullanılmasını
gerekli kılar.
Yan yüzeyleri kaplama malzemesi olarak halı, suni deri yerine düzgün yerleştirilmiş mantar levhalar da kullanılabilir.
6.3-Yerleşim örnekleri
Yan yüzeyleri kaplama malzemesi olarak halı, suni deri yerine düzgün yerleştirilmiş mantar levhalar da kullanılabilir.
6.3-Yerleşim örnekleri
Yelkenli
ve motorlu en sık rastlanan büyüklükteki boylarda tekne iç yerleşim
planları ile ilgili bazı resimler aşağıda görülmektedir.
5-7
metre boylu kamaralı yelkenli teknelerde en çok rastlanılan yerleşim
biçimi başaltında V-biçimi iki kişilik bir yatak ve hemen bunların
bitiminde yine yatak olarak kullanılabilecek karşılıklı iki oturma grubu
şeklindedir. Bazı teknelerde oturma grubu teknenin boy eksenine dik
yerleştirilerek daha fazla hacim ve konfor sağlanmaya çalışılır. Bu
büyüklükte teknelerde kuzine ve kapalı WC bölmesine yer ayırabilmek
hemen hemen imkansızdır. (Resim 6.3.1 ve 6.3.2)
7-9 metre aralığında aynı yerleşim biçimi, ufak bir kuzine ve WC bölmesine olanak tanır, bu boyda teknelerde havuz oturakları altları da yatak olarak kullanılmaktadır. (6.3.3) 9-10 metre aralığında ise, yine aynı plan, hacimler daha rahatlamış ve geniş ve kıçta kapalı kabinler inşa edilerek uygulanabilir. (6.3.4) 10-12 boylarda navigasyon köşesi, bazen iki kıç kabin ve değişik oturma grupları ve kuzine tasarımları uygulanmaktadır. (6.3.5) Bu boyda centercockpit adı verilen, havuzluğun teknenin ortasında yer aldığı ayrı bir kıç kabinli yerleşime de rastlanır (6.3.6 ) Motoryatlarda 8 metreye kadar olan boylarda en önde yatak ve oturma grubu olarak kullanılan V veya U şeklinde bir bölüm, bir küçük WC bölmesi ve karşısında bir ufak kuzine bulunur. Kumanda kabini genelde yarı açık, bir davlumbaz ile korunmuş şekildedir. (6.3.7) 10 metreye kadar motoryatlarda başta genişçe bir kabin, WC ve kuzine bölümleri, arkası açık veya kapatılmış bir salon içinde kumanda mahalli ve bir oturma grubu yer alır. Motor veya motorlar bu salon zemininin altında yer alır. Teknenin kıçı havuzluğa ayrılmamışsa, kıçta ayrıca bir kabin yer alabilir. (6.3.8) 12 metre boya kadar aynı tasarım uygulanabilir, daha büyük teknelerde teknenin ön tarafında, birden fazla kabin bulunur.
|
6.4- Lumboz, manika ve hatchler
Bir
teknenin yolculuk sırasında kapalı bölümünde de güvenlik ve koruma ile
beraber belli bir konfor sağlaması gerektiğini belirtmiştik.
Havalandırma imkanı ve yeterli güneş ışığı teknede rahat seyahat için
vazgeçilmez gereklerdir. Bu ihtiyaçlar lumboz ve hatch gibi donanımlarla
birleştirilebilir.
Açılır kapanır, yeterli sayıda lumbozlar hem kabinlerin yeterli şekilde aydınlatılmasını, hem havalandırılmasını sağlar. Aynı görev güverte ve kamara tavanlarına yerleştirilen geniş hatchler ile de sağlanabilir. Hatchler yeterli büyüklükte seçildikleri takdirde aynı zamanda tekne içinden kaçış veya yelken torbalarının tekne içine konulup, çıkarılmaları için denizcilere yardımcı olabilirler. Hatchlerin konum ve yükseklikleri itibariyle ayağa, halatlara takılmamarına, genelde pleksiglass olarak bilinen camlarının yeterli kalınlıkta olmasına dikkat edilmelidir. İstendiğinde dış yüzeylerinden de açılabilir kilitlere sahip olanları kullanım kolaylığı sağlar. Lumbozlarda emniyet tipi camlar veya pleksiglass kullanılır, açılabilir lumbozlarda sineklik olması konforu arttırır. Su geçirmezlik ve emniyet açısından teknenin ışık ihtiyacı havalandırmadan ayrılabilir. Bu durumda daha ucuz olan sabit lumbozlar, hatta kamara yüzeyine vidalanan düz pleksiglass levhalar kullanılabilir. Bu uygulamada teknenin havalandırması manikalar vasıtasıyla ayrı bir sistem olarak çözülmelidir. Bu sistemin avantajı teknenin boş ve bir yerde bağlıyken, lumbozları kapalı halde bile içerde hava sirkülasyonunun sağlanabilmesidir. Yağmur ve serpintiye karşı belli oranda koruma sağlayan manikalar sert hava seyirlerinde vidalı kapaklar ile kapatılıp, tamamen su geçirmez hale getirilebilirler. Manikalara özellikle ıskotaların takılmaması için borudan koruyucu muhafazalar yapılması tavsiye edilir. Yelkenli teknelerde seyir esnasında hava akımı arkadan öne yönelir, motoryatlarda hava önden arkaya doğru akar. Bu nedenle etkin bir havalandırma sağlamak için manika ağızları ve hatch kapaklarının açılma yönleri buna göre ayarlanmalıdır. |
6.4 Kaporta girişleri
Büyük
yatlar dışında küçük ve orta boyda teknelerde havuzluktan kamaraya
giriş genelde tek veya iki kanatlı bir kapı veya bir ray içinde işleyen
sürgülü bir kaç parçalı ahşap kapaklar ve üstte yer alan yine sürgülü
veya kendi üzerine katlanan bir üst kapakla çözülmüştür. Büyük
motoryatlar ve bazı yelkenlilerde giriş yüksekliği müsaade ettiğinden,
kayar veya kanatlı gerçek kapılar kullanılabilir.
Kaporta
girişleri tekneye izinsiz girişleri önlemek dışında; kamara içini
serpinti ve yağmur etkisinden de koruyacak şekilde tasarlanmalıdır.
Kaporta girişi sürgü ve kilitler ile emniyet altına alınır. Kapaklar
örneğin bir dalga etkisiyle su alan havuzdan suların kamara içine
akmasını önlemelidir. Bu nedenle sürgülü kapaklar adına yabancı
literatürde "garaj" adı verilen sabit bir üst muhafazanın içinde kayarak
çalışırlar.
6.5 Güverte donanımları
6.5 Güverte donanımları
Motorlu
ve yelkenli yatlarda kimi güverte donanımları ortaktır. Bunların
başlıcaları ekibin emniyeti için baş ve kıç pulpit ile vardavela
ayakları, servis botunu taşıyan mataforalar, karaya çıkışı kolaylaştıran
pasarella, demir donanımının parçası olan baş makara, el kumandalı veya
elektrikli yada hidrolik ırgat, depo dolum kapakları, tekneyi
bağlayabilmemizi sağlayan koç boynuzları ve kurt ağızlarıdır.
Pulpit
ve vardavelalar belirli standart ölçülerde genelde paslanmaz çelik veya
aluminyum borulardan yapılırlar. Ağır motorsailor’larda ve
motoryatlarda tekne boyunca devam eden kesintisiz boru veya ahşap masif
uygulamanın genelde yelkenlilerde vardavela ayaklarının orta ve üst
ucundan geçirilen paslanmaz çelik teller gerilmesi şeklinde yapılması
adettir. Ekibin emniyeti için güvenilir bir vardavela ve pulpit sistemi
şarttır.
Gezilerde servis botunu teknenin arkasında çekmek istemeyen veya ön güverte yada kamara üzerinde kapaklanmış şekilde taşımak istemeyen tekne sahipleri teknenin en kıçında güverte üzerine botu yukarı çekme mekanizması bulunan mataforalar kullanırlar. Yine kıçtankara olmuş teknelerde iniş binişi kolaylaştırmak için sabit veya katlanır ( hatta büyük yatlarda elektrikli veya hidrolik kumandalı) minik köprüler, pasarellalar donatılır.
Her
tekne sahibi, hafif tutulması gereken tekne baş ve kıçında bot,
matafora ve pasarella gibi ilave donanımların getireceği ilave ağırlığı
göz ardı etmemelidir.
Demir donanımını oluşturan ırgat güverte üzerinde yer alabileceği gibi, ön güvertede yer alan bir kapak altına gizlenmiş olabilir. Tekne büyüklük ve ağırlığına göre uygun demiri çekebilmek için, ırgatlar elle kumanda edilen, elektrikli veya hidrolik olurlar. Irgatlar halat ve/veya zincir çekebilen kavaleta, kilit ve frenleme sistemleri ile donatılabilirler. Tekne burnunda çapayı tekne gövdesinden yeterli mesafede tutan ve zincirin akmasını kolaylaştıran bir makara sistemi bulunur.
Depo
dolum kapakları, kurt ağzı ve koç boynuzu gibi donanımlar yine
çoğunlukla paslanmaz çelikten imal edilirler. Özellikle büyük yüklere
maruz kalabilecek ırgat, koç boynuzu gibi malzemeler güverteye
bağlanırken güverte altına destek olmak üzere, örneğin metalden karşı
parçalar konulması ve bu bölgelerin desteklenmesi tavsiye edilir.
Donanım bağlanırken altları suya dayanıklı uygun malzeme ile
yalıtılmalı, bağlantı elemanı olarak vida yerine tercihen cıvata ve
somun yeğlenmelidir.
|
Yaklaşık
10 metre civarı yelkenli tekne boylarına kadar yekeli dümen
kullanılması adetken, bu boydan sonra dümen dolapları kullanımı
yeğlenir.
Demirliyken
teknemizin emniyetini sağlayan çapalar çok çeşitli tiplerdedir. Başlıca
ana ayrım ağırlığı ile tekneyi tutan çapalar ile özel formları
sayesinde çok yüksek tutunma kuvveti sağlayan hafif çapalar arasındadır.
Yatlarda yer darlığı ve ağır çapaların kullanım zorluğu hafif çapalara
yönelinmesini sağlamıştır. Her teknede en az bir ana çapa ve biraz daha
hafif olabilecek ikinci bir yedek çapa bulundurulması tavsiye edilir.
Seçilecek çapa tipi sıklıkla demirlenecek noktalarda beklenen deniz dibi
yapısına uygun (kumluk, taşlık, kayalık, eriştelik gibi ) olmalı ve
çapa teknemizin ölçülerine göre imalatçıların hazırladıkları tablolardan
seçilmeli, bu konuda denizcilik yayınlarından, başka denizcilerin
tecrübelerinden azami biçimde faydalanılmalıdır.
6.6 Vinçler, raylar, makaralar, yönlendiriciler
6.6 Vinçler, raylar, makaralar, yönlendiriciler
Yelkenli
teknelerde arma adı verilen direk ve tel donanımının yanı sıra mandar
ve ıskota vinçleri, ana yelken ıskota ray ve arabası, ön yelken ıskota
ray ve makaraları, kilit ve kıstırmaçlar ve halatları istenilen
noktalara yönlendiren organizer veya yönlendiriciler yer alır.
Günümüzde
artık kullanım kolaylığı ve emniyet açısından yelkenle ilgili tüm
kumandaların tekne havuzluğuna yönlendirilmesi ve bu işlerden sorumlu
tekne elemanının havuzluğun sağladığı güvenli ortamdan ayrılma gereği
olmaksızın yelkenlerle ilgili tüm görevleri yerine getirebilmesinin
sağlanması adet olmuştur. Bu sisteme sahip olmayan teknelerde de benzeri
tadilatların yapılması doğru olabilir.
|
Yelken
donanımının en gerekli ve pahalı parçalarından olan vinçler genelde
ekonomik kaygılardan ötürü bir numara ufak seçilirler. Bu tercih
özellikle aile bireyleri veya sürekli spor yapmayan ekip üyeleri için
yanlıştır. Vinç seçimi için imalatçıların tekne boyu veya daha doğru
olarak, yelken alanlarına göre hazırlanmış tablolarla tavsiye ettikleri
tipler veya mümkünse bunların bir üst modeli olmalıdır. Bu şekilde
yelken kullanımı ekipçe için gerçekten bir zevk olarak algılanır.
Vinçleri yerlerine monte ederken altları gerekirse ahşap veya metalle
beslenerek yükseltilmeli, montaj yeri halatların vince üreticinin
önerdiği açıyla geliyor olmasına dikkat edilmelidir. Günümüzde büyücenek
teknelerde motorlu vinçler kullanım kolaylığı açısından
yaygınlaşmaktadır.
Genua
ve flok iskota rayları, makara ve kilitleri yine yelken alanına göre,
üreticinin tavsiye ettiği ebatlarda olmalıdır. Ray arabalarının bir
makara sistemi vasıtasıyla havuzluktan ayarlanan tipleri sertleşen
havalarda ekibe kolaylık sağlar. Ana yelken ıskota ray ve arabası bir
palanga sistemiyle bumbaya bağlanır. Palanga sisteminin yük altında
bumbayı çekecek gücü uygulayabilmesi gerekir.
Direk
dibine gelen mandar ve kumanda halatları makaralar vasıtasıyla genelde
kamara ön üst kesiminde yer alan yönlendiricilere, buradan kamara
boyunca havuzluğa yönelerek kıstırmaç ve mandar vincine gelirler.
6.7 Yelkenler
Yelken
alanı daha tekne çizim masasındayken belirlenir. Teknenin tipine,
sahibinin tercihi arma tarzına göre arma yüksekliği, dümen ve salma
yerleşimleri planlanır. Yelken alanının ana ve ön yelkenlere dağılımı,
teknenin dümene fazla yük bindirmeden, rahat seyir yapacak biçimde
yapılması gerekir. Yelken alanı teknenin orsa seyrinde taşıyabileceği
maksimum yelken alanı olan ana yelken ve % 150’lik genoa (alt yaka baş
ıstralya-direk mesafesinden % 50 daha uzun) ile belirlenir. Bu yelken
alanı, teknenin yelkeninin camadana vurulması gereken, rüzgaraltı
küpeştenin suya girdiği ana kadar taşınır. Diğer bir yöntem tekneyi ana
yelken ve bir gezi floğu ile normal havalar için biraz az yelken alanına
sahip tasarlamaktır, bu durumda teknenin yelken gardrobunda
%150-180’lik bir hafif hava genoası bulundurulabilir.
Kaba bir hesap yöntemi olarak teknenin deplasmanının her tonu için gezi teknelerinde 8-12m² yelken alanı gereklidir
(Örn. Folkeboat; Deplasman = 2 ton Yelkenler=24 m² )
(Örn. Folkeboat; Deplasman = 2 ton Yelkenler=24 m² )
En
çok rastlanan sloop armada ön yelken alanı büyüktür. Bu nedenle bu tarz
armalı teknelerde rüzgar şiddetine göre bir kaç farklı ebadda ön yelken
ve bir fırtına floğu bulundurmak gerekir. Ana yelken alanı büyük, ön
yelken alanı küçük olan kesirli armalı teknelerde prensipte tek bir flok
ön yelken olarak yeterlidir. Ancak çok hafif havalarda daha fazla yüzey
alanlı hafif kumaştan imal edilmiş bir genua ihtiyacı doğabilir.
Yelken
malzemeleri ve üretimi artık bir bilim haline gelmiştir. Gerek kesim
şekilleri, gerek dikim (hatta yapıştırma) tarzları, gerek malzemeleri
nedeniyle, ucuzundan pahalıya doğru, dacron gezi yelkenleri, gezi-yarış
yelkenleri ve egzotik malzemelerden özel yarış yelkenleri içinden
istemlerimize uygunu seçmek için yelken yapımcısının uzmanlığına baş
vurmakta fayda vardır.
Günümüzde
ufak ekiple denize çıkma ve emniyet düşünceleri ön ve ana yelkenler
için kullanımı kolaylaştırıcı çeşitli sarma sistemlerinin
geliştirilmesine sebep olmuştur. Ön yelkenler daima baş istralyaya
sarılan bir sistemle sarılırken, ana yelkenler için yelkeni dikine
direğin içine veya yatay eksende bumba içine saran sistemler
geliştirilmiştir. Bu uygulama ile gezi yelkencileri sertleşen havalarda
yelken alanlarını küçülterek, daha rahat seyir şartları sağlayabilirler
ise de, bir miktarı sarılmış ön yelkenlerin duruşu kötü olup, özellikle
orsa performansları yetersizdir. Bu nedenle yarış teknelerinde sarma
sistemlerine rastlanmaz.
Kaynak : Denizce
Kaynak : Denizce
0 yorum :
Yorum Gönder
ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.