1. TEKNE TİPLERİ ve TANIMLARI
YATÇILIĞIN KISA TARİHÇESİ
Bildiğimiz
anlamda gezi veya yarış için yelkenciliğin,ya da ‘’keyif’’ için amatör
denizciliğin köklerinin 17. yüzyılın ikinci yarısı Hollanda’sına
uzandığını bilmekteyiz.1660 yılında Amsterdam şehri İngiltere kralı II.
Charles’e taç giyme hediyesi olarak "Mary" adlı yatı hediye eder.Bu
tekne Britanya’nın ilk yatı ve İngiliz yatçılığının
başlangıcıdır.İngilizce ve Almanca yacht, Türkçe yat ismi Flemenklerin
jaght (avcı, takipçi) kelimesinden türemiştir. Hollandalılar 14.
yüzyıldan itibaren korsanları, kaçakçıları kovalamak, bazen de gezi için
kullandıkları küçük, hızlı teknelere bu ismi vermişlerdir.
Genelde
amatör denizcilerin kullandığı hangi teknelerin "yat" sınıfına girdiği
cevaplaması zor bir sorudur. Eski tanımlamalara göre kürekli tekneler
hariç, her türlü motorlu veya yelkenli tekne, -çocuklarımızın bindiği Optimist sınıfı teknecik bile-,
yat sayılmaktadır. Amerikalıların 10 metrenin altındaki kamaralı açık
deniz teknelerini yat saymadıkları, Orta Avrupa ülkelerinde ise ayrımın
yelkenlilerde sınıf tekneleri, açık güverteli tekneler ve yatlar;
motorlu teknelerde spor tekneler, motorbotlar ve motoryatlar olarak
yapıldığı görülmektedir. Ayrıca gittikçe zenginleşen dünyamızda süperyat
( 40 metreye kadar olanlar) ve megayat ( 40 metreden büyük boylar) gibi
biraz zorlama kavramlara da denizcilik yayınlarında rastlanmaktadır.
Ülkemizde önceki dönemlerde yelkenli teknelere ‘’kotra’’ dendiğini de hatırlıyoruz.
1.1 YELKENLİ TEKNELER
1.1.1 DİNGİ ve YOLE’ler
Yelken
takılmış servis veya tahlisiye botları veya sandallardan başlamak üzere
2 metreyi biraz aşan boylardan başlayıp 6 metre civarı boylara kadar
olabilirler. Ortak özellikleri açık güverteli olup, bazen başüstünde bir
kapalı alanları olmasına rağmen,kamarasız olmalarıdır. Sürgülü salma
sistemlerine sahiptirler, safraları yoktur. Tekne ekibin ağırlığı ile
dengelenmek zorundadır.Neredeyse tamamı hafiflikleri ve boyları
sayesinde bir tekne treyleri ile araba arkasında çekilebilir. Uzun bir
geçmişleri olduğundan gezi için tasarlanmış, kolay kullanım ve basit
donanım özellikleri gösterenleri olduğu gibi, yüksek teknoloji ile
donatılmış süratli tipleri de mevcuttur. Yelken yarışları için ulusal
veya uluslararası sınıf olarak seçilmiş tekneler vardır. Optimist,
Europe, 420, Laser, Finn, Snipe ve FD bu tip teknelere örnektir.
Europe sınıfı dingi |
İsviçre göllerinin süratli teknesi Lacustre |
1.1.2 SALMALI AÇIK GÜVERTELİ TEKNELER
Bu
gurupta yer alan tekneler boyut ve ağırlıkça daha gelişmişlerdir.Sabit
salma ve safraya sahiptirler.Çoğunlukla bir araçla çekilerek taşınmaları
mümkün değildir. Dragon sınıfı gibi geçmişi çok eski, iyi tanınan
klasik tasarımlı yarış teknelerin yanı sıra seri üretim yapan kimi
üreticilerin modern gezi veya yarış sınıfı tekneleri vardır.
1.1.3 KAMARALI TEKNELER
Bir
önceki gruba göre biraz daha büyük, belli bir miktarda konfor sunabilen
teknelerdir.Aynı zamanda bir sınıf teknesi olan Folkeboat, Beneteau
üretimi First 211, Jeanneau Sun Odyssey 24.2, J 24 gibi 6-9 metre boy
aralığındaki bu tekneler yarışma zevkini yaşatabildikleri gibi, günlük
veya hafta sonu gezileri için yatak, basit bir kuzine, WC gibi asgari
konforu sağlarlar.
Folkeboat fırtınada |
Çoğunlukla dıştan takma benzinli veya içten takma ufak bir Diesel motor ile donatılmışlardır. J 22 sınıfı tekneler yarışırken |
1.1.4 YELKENLİ YATLAR
Grand Soleil 43 yelkenli yat |
Kamaralı yelkenli teknelerden boyca daha büyük olmaları gerekmemekle birlikte,gerek emniyet, gerek konfor açısından daha gelişmişlerdir. Daha yüksek bordalar, havuzluk su tahliye giderleri,pulpit ve vardavela sistemleri gibi emniyet açısından; gerekse kamara içi konforları açısından ilave imkanlar sağlamaktadırlar. |
Genelde boy
veren kamara yüksekliği, içten takma motor, 4 kişiyi yatıracak
alan,kapalı bir WC bölmesi, su ve yakıt tankları, elektrik sistemi,
depolama hacimleri gibi gerekliliklerle 7,5 – 8 metre boydan itibaren
üretilmeleri gerekir.
Tamamen
gezi amaçlı üretilen tipleri olduğu gibi daha hafif ve daha gelişmiş
sportif donanımlı cruiser/racer denilen gezi ve yarış yelkenciliği için
kullanılabilenleri ve tamamen yarış amaçlı üretilenleri vardır. 9 – 12
metre boy aralığındaki yelkenli yatlar en sıkça rastladığımız
yelkenlilerdir. Geçmişte "yardımcı motor" adı verilen ve sadece limana
giriş çıkışlarda veya rüzgarsız havada kullanılan motorların yerini
günümüzde uzun motor seyirlerine imkan tanıyan güçlü makinalar almıştır.
|
Nauticat 38 motorsailor |
Çeşitli firma ve tersaneler 35 metre boya kadar ulaşan modelleri seri üretim olarak piyasaya sunmaktadırlar.
1.1.5 MOTORSAILOR’lar
Öncelikle
Türkçe bir isim bulmamız gereken bu tekneler, motorlu ve yelkenli
teknelerin %50 -%50 özelliklerini taşıyacak şekilde düşünülmüş ve imal
edilmişlerdir. Yani tekne yelkenle emsali bir yelkenlinin performansının
en az % 50’sine,yada motorla bir motoryatın performansının yarısına
ulaşmalıdır. Bu şekilde imal edilen ilk örnekler ne yelkencilerden ne de
motoryat sahiplerinden kabul görmeyince konsept geliştirilmiş ve
günümüzde %90-%90 kabulune ulaşılmıştır. Modern motorsailor’lar yüksek
bir konfor sunarken,bir yelkenli yatın hızlarına çok yaklaşabilmektedir.
Aynı şekilde bir motoryat hayranı alıştığı şartları sağlayan bir
teknede yelken keyfini de yaşayabilmektedir.
Motorsailor’ları
tanımlayan genel özellikler kamara arkasında üç tarafı ve üstü kapalı
bir davlumbaz veya tamamen kapalı bir kumanda mahalli,yüksek bordalar,
yelkenlilere göre daha kısa bir arma ve daha ufak yelkenler ve daha
geniş iç hacimdir. Motorsailor’ların motor güçleri yüksektir ve belli
bir tekne büyüklüğünden sonra çift motor uygulamasına da rastlanır.
1.1.6 ÇOK GÖVDELİ TEKNELER ( Katamaran ve Trimaranlar )
Polinezya
yerlilerinin kayıklarından esinlenerek yaratılan çift gövdeli
(katamaran) veya ana gövde yanında iki ufak gövdeli (trimaran)
teknelerin popülerliği her geçen gün artmaktadır. Derin salmaları
olmadığı için sığ sulara girebilen ve safra taşımadıkları için hafif ve
süratli olan bu tekneler yarış veya rekor amaçlı üretildiklerinde tek
gövdeli teknelerin asla ulaşamayacakları hızlara ulaşabilmektedirler.
Çok gövdeli teknelerin öne sürülebilecek en önemli mahsuru,
devrildiklerinde düzelememeleridir. Bu nedenle gezi amaçlı imal edilen
katamaranlar nispeten ufak yelken alanlarına sahiptirler, bu da sürat
avantajlarını ortadan kaldırmıştır. Ancak bu teknelerin bayılmadan düz
seyir yapabilmeleri ve tek gövdeli teknelere göre mukayese kabul etmez
iç yerleşim ferahlık ve genişliği okyanus aşırı seyir yapan gezginlerin
bile bu tekneler ile gittikçe daha fazla ilgilenmeleri sonucunu
doğurmuştur.
Fountaine Pajot Belize 43 Katamaran |
Dragonfly Trimaran |
1.2 MOTORLU TEKNELER
1.2.1 MOTORLU BOTLAR, SANDALLAR
Marintek skisport 530 LX |
Ahşap veya CTP(fiberglass) malzemelerden üretilmiş, yaklaşık 2.5 metreden başlayan çeşitli boylarda gezi, balıkçılık amaçlarıyla, büyük teknelere ait servis ve tahlisiye botu olarak kullanılan teknelerdir. Dıştan takma veya ufak, hafif içten takma motorlarla donatılmışlardır. Remork ile araç arkasında çekilebilirler. |
Bu
basit ve iddiasız tekneler pek çok amatör denizcinin denizle ilk
tanışmasını sağlamışlardır. Ülkemizde geleneksel ahşap imalatçıları
olduğu gibi farklı firmalar tarafından çeşitli boylarda
üretilmektedirler. Barbaros tekne , 4.70m motorlu sandal |
1.2.2 SPOR TEKNELER, SÜRAT MOTORLARI
Genelde
4,5 – 8 metre boy aralığında, çok büyük oranda CTP’den mamul, dıştan
takma veya içten takma kuyruklu adı verilen tarzda benzinli veya Diesel
motorlarla yürütülürler. Su altı formu ve motor güçlerine göre yüksek
süratlere ulaşabilirler. Ufak boylarda açık güverteli,büyüdükçe yarım
kamaralı veya kapalı kamaralı,yatak, WC bölmesi ve kuzine ile donatılmış
tipleri vardır. Büyük oranda römork ile taşımaya uygundurlar.
1.2.3 KAMARALI TEKNELER
6
- 8,5 metre boy aralığında, kapalı hacminde belli bir konfor standardı
sağlayan,büyük çoğunlukla içten takma motorlu ve rahat bir açık
havuzluğa sahip teknelerdir. Ülkemize özgü formlu ahşap tekneler olduğu
gibi çok çeşitli, CTP’den mamul örnekleri vardır. Ağırlıkları nedeniyle
römork ile taşınmazlar.
Barbaros 26, yerli yapım 7.80 m tekne |
Genelde
bir ailenin günlük ve hafta sonu gezileri için gerekli şartları yerine
getirirler. 20 BG’den başlayan mütevazı teknelerden 250 - 300 BG’ne
kadar motorlar ile donatılmış süratli tipleri vardır.
ABD menşeli Sea Ray 38 |
1.2.4 MOTORYATLAR
Donanımları
ve aksesuarları bir ekibin uzun seyehatler yapabilmesine olanak
tanır.Günümüzde 30 metreye kadar seri üretim yapan firmalar mevcuttur.
8,5
– 9 metre boydan itibaren çeşitli malzemeler ile imal edilmiş,iyi
donatılmış, büyüklük ve tasarım kriterlerine göre kıyı veya açık deniz
seyri için gerekli emniyet şartlarını sağlayan, tek veya çift motorlu
yatlardır. Grand Banks 64 motoryat |
Tasarım özelliklerine göre denizci ve ağır tipleri veya derin V-şeklinde su altı formları ve güçlü motorları ile çok hızlı olabilenleri vardır. ABD menşeli motorlu katamaran |
1.2.5 ÇOK GÖVDELİLER
Yelkenli
teknelerde olduğu gibi motoryatlarında iki gövdeli katamaran tipleri
mevcut olup,aynı boydaki tek gövdeli teknelere oranla büyük yaşam hacim
avantajları tercih nedeni olabilmektedir.
Kaynak : Denizce
0 yorum :
Yorum Gönder
ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.