Teknenin denizde istenilen yerde
durmasını sağlamak, dalga ve rüzgârla yer değiştirmesini engellemek için halat
veya zincire bağlı olarak denize bırakılan, denizin dibine gömülerek ya da
takılarak tutunabilen madeni ağırlığa gemiler kullandığı zaman demir, tekneler
kullandığı zaman çapa denir. Çapa veya demirin bu amaçla kullanılmasına
demirlemek denir.
Demirlemek için en uygun zeminler
sert kumlu zeminlerdir. Bunu sırasıyla kumlu, çamur, mercan ve kayalık gibi
zeminler izler. Demirlemek için kullandığımız araçlar; çapa, buna anele denilen
demir bir halka aracılığı ile bağlı olan zincir veya halattır. Farklı zeminler
için farklı çapalar geliştirilmiştir.
Demirlemede denize bırakacağımız
halat uzunluğu çok önemlidir. Suyun derinliğine bırakılan zincir veya halat
uzunluğuna “kaloma” denir. Kaloma uzunluğu zincir kullanılıyorsa
derinliğin 4 katı, halat ve zincir birlikte kullanılıyorsa derinliğin 6 katı
olmalıdır, sadece halat kullanılıyorsa derinliğin en az 10 katı olmalıdır. Bu
oranın anlamı şöyledir; biz eğer 3metre derinliğinde demir atmak istersek
12metre kaloma bırakmalıyız. Sert olan hava koşullarında oranlar artabilir.
Halat ve Zincir Kullanıldığı zaman bırakılan kaloma oranı
Sadece
Halat Kullanıldığında bırakılan kaloma oranı
DEMİRİN KISIMLARI VE ÇEŞİTLERİ
Katlanabilir dört tırnaklı demir: Katlanabildiği için pratik, dört ucunda bulunan üçgen tırnaklar sayesinde de tutucu bir demir çeşididir. Kayalıklarda takılabildiği için takılma ihtimali göz ardı edilmemelidir. Normal şartlarda atması ve toplaması kolaydır. Küçük boy teknelerde tercih edilmelidir.
DEMİRİN KISIMLARI VE ÇEŞİTLERİ
Katlanabilir dört tırnaklı demir: Katlanabildiği için pratik, dört ucunda bulunan üçgen tırnaklar sayesinde de tutucu bir demir çeşididir. Kayalıklarda takılabildiği için takılma ihtimali göz ardı edilmemelidir. Normal şartlarda atması ve toplaması kolaydır. Küçük boy teknelerde tercih edilmelidir.
Balıkçı demiri / Admiralti: Kullanışlı bir demir
türüdür. Kayalık veya sert zeminlerde diğer demirlerin başarısız olduğu
durumlarda etkilidir. Elde biraz hantal dursa da genellikle üçgen ve baklava
şeklinde olan dar tırnakları mutlaka tutunacak bir yer bulur. Geleneksel olarak
gulet gibi teknelerde kullanımı oldukça yaygındır. Bu tip demirler tamamıyla
güverteye alınmadan bedeninden salınarak taşınırlar bu da sert havalarda
sorunlar çıkarabilir.
Bruce / Ördek ayağı: Diğer demirlere nazaran daha kısa mesafeden tutuş sağlaması ve ayrıca tutunduğu yerden kurtulmadan 360˚ dönebilmesiyle ünlüdür. Ülkemizde fazla tanınmayan bu demir mercan, kaya ve kum tabanlı güney Pasifik de dolaşan yatlar tarafından yaygın olarak kullanılır. Zincirleri çapariz (sorun) verebilir fakat güvertede veya burunda yapılacak yuvada rahat taşınabilir.
Danfort demiri: Bu demirin özelliği hangi tarafından yüzeye temas ederse etsin tırnaklar dibe gömülmeye çalışır. Özellikle çamurda iyi sonuç verir fakat taraması durumunda tekrar tutunması zordur. Bunun için tonoz demiri olarak tercih edilir.
Bruce / Ördek ayağı: Diğer demirlere nazaran daha kısa mesafeden tutuş sağlaması ve ayrıca tutunduğu yerden kurtulmadan 360˚ dönebilmesiyle ünlüdür. Ülkemizde fazla tanınmayan bu demir mercan, kaya ve kum tabanlı güney Pasifik de dolaşan yatlar tarafından yaygın olarak kullanılır. Zincirleri çapariz (sorun) verebilir fakat güvertede veya burunda yapılacak yuvada rahat taşınabilir.
Danfort demiri: Bu demirin özelliği hangi tarafından yüzeye temas ederse etsin tırnaklar dibe gömülmeye çalışır. Özellikle çamurda iyi sonuç verir fakat taraması durumunda tekrar tutunması zordur. Bunun için tonoz demiri olarak tercih edilir.
http://www.travelholics.net/YatcilikBilgileri.htm
0 yorum :
Yorum Gönder
ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.