25 Aralık 2012 Salı

DEMİRLEME

DEMİRLEME
     Teknenin denizde istenilen yerde durmasını sağlamak, dalga ve rüzgârla yer değiştirmesini engellemek için halat veya zincire bağlı olarak denize bırakılan, denizin dibine gömülerek ya da takılarak tutunabilen madeni ağırlığa gemiler kullandığı zaman demir, tekneler kullandığı zaman çapa denir. Çapa veya demirin bu amaçla kullanılmasına demirlemek denir.
     Demirlemek için en uygun zeminler sert kumlu zeminlerdir. Bunu sırasıyla kumlu, çamur, mercan ve kayalık gibi zeminler izler. Demirlemek için kullandığımız araçlar; çapa, buna anele denilen demir bir halka aracılığı ile bağlı olan zincir veya halattır. Farklı zeminler için farklı çapalar geliştirilmiştir.
     Demirlemede denize bırakacağımız halat uzunluğu çok önemlidir. Suyun derinliğine bırakılan zincir veya halat uzunluğuna “kaloma” denir.  Kaloma uzunluğu zincir kullanılıyorsa derinliğin 4 katı, halat ve zincir birlikte kullanılıyorsa derinliğin 6 katı olmalıdır, sadece halat kullanılıyorsa derinliğin en az 10 katı olmalıdır. Bu oranın anlamı şöyledir; biz eğer 3metre derinliğinde demir atmak istersek 12metre kaloma bırakmalıyız. Sert olan hava koşullarında oranlar artabilir.
      

   
     Sadece Zincir Kullanıldığında bırakılan kaloma oranı
  
       Zincir ve Halat kullanıldığında bırakılan kaloma oranı
   
       Halat ve Zincir Kullanıldığı zaman bırakılan kaloma oranı
        
                                                           Sadece Halat Kullanıldığında bırakılan kaloma oranı
       
                                                  
                                                                        
DEMİRİN KISIMLARI VE ÇEŞİTLERİ

 
                                                              Demirin Kısımları
Katlanabilir dört tırnaklı demirKatlanabilir dört tırnaklı demir: Katlanabildiği için pratik, dört ucunda bulunan üçgen tırnaklar sayesinde de tutucu bir demir çeşididir. Kayalıklarda takılabildiği için takılma ihtimali göz ardı edilmemelidir. Normal şartlarda atması ve toplaması kolaydır. Küçük boy teknelerde tercih edilmelidir. 
Balıkçı Demiri    Balıkçı demiri / Admiralti: Kullanışlı bir demir türüdür. Kayalık veya sert zeminlerde diğer demirlerin başarısız olduğu durumlarda etkilidir. Elde biraz hantal dursa da genellikle üçgen ve baklava şeklinde olan dar tırnakları mutlaka tutunacak bir yer bulur. Geleneksel olarak gulet gibi teknelerde kullanımı oldukça yaygındır. Bu tip demirler tamamıyla güverteye alınmadan bedeninden salınarak taşınırlar bu da sert havalarda sorunlar çıkarabilir.
 
Bruce DemiriBruce / Ördek ayağı: Diğer demirlere nazaran daha kısa mesafeden tutuş sağlaması ve ayrıca tutunduğu yerden kurtulmadan 360˚ dönebilmesiyle ünlüdür. Ülkemizde fazla tanınmayan bu demir mercan, kaya ve kum tabanlı güney Pasifik de dolaşan yatlar tarafından yaygın olarak kullanılır. Zincirleri çapariz (sorun) verebilir fakat güvertede veya burunda yapılacak yuvada rahat taşınabilir.
 Danfort DemiriDanfort demiri:  Bu demirin özelliği hangi tarafından yüzeye temas ederse etsin tırnaklar dibe gömülmeye çalışır. Özellikle çamurda iyi sonuç verir fakat taraması durumunda tekrar tutunması zordur. Bunun için tonoz demiri olarak tercih edilir.
 http://www.travelholics.net/YatcilikBilgileri.htm

0 yorum :

Yorum Gönder

ÜYE OLMADAN YORUM YAPABİLİRSİNİZ.
Yazınız denetlendikden sonra yayınlanacakdır.
yazınıza verilen cevapdan haberdar olmak isterseniz, aşağıdaki ( E-posta yoluyla abone ol ) tıklayıp @posta adresinizi yazın onaylayın, yazınıza verilen cevap yorum size @posta olarak bildirilecekdir.

 photo gezenoltabalk_zps6mclks9e.gif
Gezen Olta Balık © 2013 Supported by Best Blogger Templates and Premium Blog Templates - Web Design